Friday, September 11, 2009

Munajat Seorang Hamba


" Ya Allah aku memohon kepada-Mu rahmat yang memberikan hidayah pada hatiku dan melengkapkan kesempurnaan diriku. Dan menampung kekuranganku dan memperbaiki apa yang tiada pada diriku dan menaikkan kedudukanku dengan persaksian dan menyuscikan perbuatanku,dan memberikan kepadaku ilham dan mengembalikan kepadaku ketenangan dan melindungiku daripada kejahatan.
Ya Allah anugerahkanlah buatku keimanan dan keyakinan yang tidak kufur selepasnya, dan rahmat yang membolehkan aku mencapai kemuliaan dunia dan akhirat. Ya Allah ku pohon kepadaMu kemenangan dan kedudukan para syuhada dan kehidupan orang yang bahagia dan kemenangan atas musuh.
Ya Allah penuhkanlah hajatku, walaupun lemahnya diriku dan amalanku, namun aku tetap mengharapkan rahmatMu. Maka aku memohon kepadaMu menunaikan segala perkara yang melegakan dada, sebagaimana Engkau menyelamatkan, selamatkanlah kami daripada api neraka, dan daripada gangguan kekufukuran dan fitnah kubur.
Ya Allah apa yang tidak mampu aku memintanya kerana tidak sampai niatku sedangkan Engkau menganugerahinya kepada hamba-hambaMu, maka aku memintanya. Aku mengharapkan dengan rahmatMu wahai Tuhan sekalian alam.
Ya Allah yang memiliki berbagai rahsia dan urusanNya, aku memohon kepadaMu keselamatan pada hari kiamat, dan syurga pada hari yang kekal bersama dengan muqarrabin yang telah bersaksi, para Mukmin yang sujud yang menunaikan janji, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Penyayang dan melakukan apa yang Engkau kehendaki.
Ya Allah jadikan kami ini sentiasa menyampaikan hidayah dan mendapat hidayah, bukannya yang sesat dan menyesatkan, pembawa keselamatn buat para waliMu memerangi musuhMu, kami cinta dengan kecintaanMu orang yang mencintaiMu dan memusuhi sesiapa yang memusuhiMu.
Ya Allah inilah doa-doaku, kabulkanlah ia, dan ini merupakan usaha dan tawakal buatMu.
Ya Allah kurniakanlah cahaya dalam hatiku, cahaya dalam kuburku, cahaya dihadapanku, dan cahaya dibelakangku, dan cahaya disebelah kananku dan cahaya disebelah kiriku dan cahaya dari atasku dan cahaya dari sebelah bawahku dan cahaya pada pendengaranku dan cahaya pada penglihatanku dan cahaya pada rambutku dan cahaya pada kulitku dan cahaya dalam dagingku dan cahaya dalam darahku dan cahaya dalam tulangku.
Ya Allah kurniakanlah buatku cahaya yang agung dan berilah kepadaku cahaya, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan Maha Mulia dengannya, Maha Suci Dia yang tasbih itu khas buatnya, Maha Suci Dia yang memiliki anugerah dan nikmat, Maha Suci Dia yang memiliki kemuliaan dan pemurah, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan ketinggian"
p/s: sama kita koreksi diri kita di fasa terakhir Ramadhan. Teringat pesanan salah seorang penceramah 'Bicara Wanita'. Kata beliau , sebulan kita di latih di dalam Universiti tarbiyah (Ramadhan) dan ianya perlu ada keberlangsungan dan praktikal pada sebelas bulan yang mendatang sehinggalah kita bertemu kembali Ramadhan yang seterusnya ( InsyaAllah).

No comments: