Wednesday, March 25, 2009

BELAJARLAH DARI ALAM

Alhamdulillah kesyukuran dipanjatkan, akhirnya setelah lama tidak menulis akhirnya dapat juga saya pausekan seketika daily activity saya sebagai mahasiswa untuk saya menulis entry ini. Teringat kata-kata seorang guru saya, katanya jika hari ini kita seorang yang hebat di alam muda, kita hebat di alam kampus, kitalah yang sentiasa bersemangat tapi kenapa kita tersungkur rebah sebaik sahaja melangkah keluar dari pintu alam kampus? Kemana perginya kehebatan itu? Kenapa kita makin lesu bersuara? Kenapa kita makin menghilangkan diri dari pentas khidmat diri pada agama dan masyarakat? Jawapannya ada pada diri kita. Namun kata-kata itu sentiasa bermain dibenak fikiran saya. Adakah saya salah seorang dikalangan itu kelak? Guru saya berkata, kita perlu ingat bila kita melakukan sesuatu janganlah terlalu mendesak dan ekstrim sehingga pada satu masa kita menafikan hak kebajikan diri kita. Ya , kita perlu ingat diri kita ada haknya. Bila mana kita terlupa kebajikan diri itu yang menyebabkan kita lama-lama akan penat kerana kita tidak pernah sekali memberi ruang kepada diri sendiri untuk berdialog tentang kebajikannya. Hatta dalam ibadat sekalipun kita tidak boleh terlalu ekstrim tapi istiqamah itu lebih penting. Sebab itulah akhirnya kita akan melangkah keluar dari alam mahasiswa, kita akan hanya mampu melahirkan bait muslim bukan bait dakwah. Hidup kita hanya sekitar kerjaya, keluarga dan tanggungjawab harian tanpa satu usaha pun untuk kita sumbangkan pada masyarakat. Sekurang-kurangnya ada sedikit yang kita dapat sumbangkan kepada masyarakat sebagai penyambung dari alam mahasiswa dulu. Begitulah lebih kurang kata-katanya.Sungguh cantik susunan bait kata-kata guru saya.

Belajar dari alam. Mengapa kita perlu belajar dari alam yang tidak pernah bersuara?? Bodohlah kiranya kita belajar dari alam yang tidak ada apa-apa. Kita kan manusia. Ada akal untuk berfikir. Namun jangan kita lupa setiap ciptaan Allah itu ada tujuannya. Ya kita perlu belajar dari alam kerana ALAM TIDAK PERNAH MENIPU. Pernah kita lihat pokok kelapa tiba-tiba berbuah menjadi durian atau nangka?? Ia akan terjadi dengan izin Allah, namun secara logiknya tidak mungkin pokok kelapa mampu berbuahkan durian berbungakan kaktus. Begitu juga seekor nyamuk. Pernah kita lihat nyamuk melahirkan anak kerbau?? Alam tidak pernah menipu. Kita manusia yang selalu begitu. Belajar lah dari alam. Sungguh kita akan malu jika kita betul-betul menghayati ciptaan Allah yang lain kerana mereka amat hebat walaupun tidak ada akal seperti manusia.

Belajar lah dari pokok pisang. Kenapa pokok pisang tidak akan mati walaupun dia dicantas, di cincang batangnya. Percaya atau tidak, cantaslah batang pisang itu, namun tidak lama kemudian batang itu akan bertunas kembali. Cantaslah lagi batang pisang itu, namun ia tidak jua mati. Jika ia tidak mati lagi cabutlah pokok pisang itu dan buanglah jauh-jauh ke tanah yang lai. Namun keputusan tetap sama. Pokok pisang masih lagi hidup. Jika dengan mencantas kita tidak mampu mematikan pisang itu lagi, maka bakarlah pokok pisang itu. Ya ia akan mati namun, keputusannya amat memeranjatkan bila mana anak-anak kecil pokok pisang akan tumbuh dengan suburnya kerana induk pokok pisang yang kita bakar tadi akan menjadi baja kepada anak-anak tadi. Begitu kuat pokok pisang itu mempertahankan survival hidupnya. Induk pokok pisang akan mempertahankan hidupnya walaupun akhirnya dia akan terkorban asalkan benih yang dia tinggalkan akan membesar dengan subur. Cincanglah macamana pokok pisang itu, ia akan berusaha untuk terus pertahankan hayatnya kerana resam pokok pisang ia akan memperjuangkan hidupnya sehinggalah ia berjaya menghasilkan buah. Hayat pokok pisang akan berakhir bila mana dia berbuah sekali. Itu resam hidup yang bernama pokok pisang.
Belajarlah dari alam. Air lembut sruktur ni. Menghentam batu yang keras dengan penuh kelembutan namun akhirnya batu itu akan lekuk jua. Kerak nasi akan lembut akhirnya bila di rendam dengan air. Hebatnya air. Begitu bersabar dengan batu akhirnya, mengalah juga batu itu. Tegarnya air walupun dihalang oleh tempoh dan bata batu, ia tetap berusaha untuk menembusinya. Jika tidak percaya, cubalah check balik bata yang dijadikan tembok untuk menghalang air. Walaupun bata itu tidak pecah namun akhirnya bata itu akan menjadi lembab. Kenapa?? Sebab air dengan sabarnya sentiasa berusaha untu menembusi batu tersebut. Jika tidak berjaya untuk memecahkan bata tersebut, air itu akan berusaha menggunakan mekanisma lain untuk ke seberang sana. Ya, ia akan masuk ke dasar butiran-butiran tanah. Dan percaya atau tidak ia akan mengembara jauh ke dalam bumi dan akhirnya ia akan berjaya sampai ke destinasi sebagai mata air. Sabarnya air, akhirnya ia berjaya.

Belajarlah dari alam. Alhamdulillah Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah MPP UPSI 08/09 telah berjaya melaksanakan seminar rawatan alternatif melalui kristal dan gelombang warna. Satu revolusi dalam bidang perubatan. Waktu yang dijadikan oleh Allah bukan saja-saja. Ada warna pada waktu. Belajarlah dari alam. Jom kita belajar frekuensi warna yang dihasilkan untuk setiap waktu dalam hidup kita.

12.01 am – 1.00 am :
alam akan keluarkan frekuensi warna putih. Masa yang sesuai untuk kita bangun bertahajjud.

1.00am- 2.00 am :
alam akan mengeluarkan frekuensi warna pink. Warna pink akan menghasilkan suasana romantik. Waktu kasih sayang
( tu ikut ilmu gelombang warna yang saya belajar. Jangan silap aplikasi ye)

2.00am – 4.00 am:
alam akan mengeluarkan frekuensi warna ungu. Warna ungu akan mengaktifkan sel-sel. Sesuai untuk belajar

4.00am – 7.00 am:
alam akan keluarkan frekuensi warna biru. Waktu yang sesuai untuk berzikir (bukan untuk tidur ye)

7.00am – 11.00 am :
alam akan keluarkan frekuensi warna hijau. Sesuai untuk bekerja.sesuai juga untuk waktu rawatan terutamanya sakit jantung/peparu.


11.00am- 2.00 pm :
alam keluarkan frekuensi warna kuning. Waktu berehat sebentar. Seperti tidur yang pendek.

2.00pm- maghrib :
frekuensi warna oren. Sesuai untuk beriadah. Jangan berkurung di dalam bilik waktu ini.


After maghrib- isyak:

alam akan mengeluarkan frekuansi warna merah. Waktu untuk berdiam dan elak dari keluar rumah. Seperti yang kita tahu, liang roma kita akan terbuka dengan bukaan yang besar waktu ini. Gelombang merah amat berbahaya. Jadi that’s why, its better to stay at home. The best things to do is berzikir atau baca AL-Quran.


9.00pm-12.00 pm:
frekuensi warna hitam. Ini adalah waktu terbaik untuk tidur. Tidurlah dalam keadaan yang bersih kerana tidur umpama mati kecil.

Cantiknya alam ciptaan Allah. Belajarlah dari alam. Sekadar perkongsian biasa dari saya insan biasa. Wallahua’alam.

No comments: