Wednesday, December 16, 2009

Prinsip Pemerintahan sebuah Negara Islam


Politik Islam bermaksud memerintah dengan peraturan yang telah ditetapkan Allah di dalam Al-Quran dan sunnah Nabi s.a.w. Kalau begitu apakah hukum memerintah sesebuah negara dengan hukum selain daripada hukum Allah?


Perkara kedua yg difokuskan ialah soal pemimpin. Bagaimanakah kedudukan seorang pemimpin dalam Islam? Apakah syarat untuk menjadi seorang pemimpin? Bagaimanakah kaedah pelantikannya? Apakah bentuk kepimpinan yang hendak dilaksanakan?


Perkara ketiga ialah tentang tangungjawab dan hak negara.Apakah peranan ulama dalam sesebuah negara?Apa pula peranan sultan dan raja?


Perkara keempat adalah tentang rakyat atau masyarakat dan komposisinya.


Perkara terakhir ialah tentang tanah air, kekuasaan politik, perundangan, kehakiman, pelaksanaan, kementerian dan asa politik yang adil.


Buku ini menyorot fatwa tentang politik Islam oleh mufti dan ulama terkemuka dunia Islam.Tajuk : Sistem Politik Islam(terjemahan dr karya asal Bahasa Arab)Penulis : Dr Khalid Ali Muhammad Al-Anbary(Pengantar oleh Ustaz Zahazan Mohamed)

Tuesday, December 15, 2009

Saya ingin kembali menulis

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

InsyaAllah, saya akan kembali menulis seperti biasa. Fasa saya beristirehat sudah berakhir. Pada awalnya saya bercadang tidak mahu menulis selama setahun. Tapi, rasa bersalah pada diri sendiri. Membiarkan setiap pengalaman dan idea yang ada tersimpan kemas di dalam kotak fikiran seorang diri terasa semacam sangat kedekut. Terasa seolah-olah tidak bersyukur pada Allah.

Mungkin pandangan saya, idea saya, cara penulisan saya tidak sehebat orang lain. Sebab saya tidak mampu menjadi seperti Dr Lo'Lo', Dr Halimah Ali ,YB Mumtaz ataupun first lady Malaysia, Rosmah Mansor. Ataupun penceramah yang dikenali seperti Ustazah Bahiyah, Dr Norhayati atau sesiapa sahaja. Ataupun mungkin setabah tokoh hebat Zainab Al-Ghazali atau sekental Kak Yah (isteri Menteri Besar , Kelantan)..Saya tidak mampu jadi seperti mereka, kerana saya bukan mereka dan tidak mungkin orang yang berbeza menjadi sama. Siapa pun saya, saya ingin menjadi diri saya. Mengikut gaya dan cara saya. Cuma mungkin contoh dan semangat saya boleh mencontohi mereka-mereka ini, kerana ada dikalangan mereka-meraka ini saya amat kagumi.

Pencarian saya? Masih juga belum saya temui..Tapi saya tetap akan berusaha mencarinya.. Pengharapan tetap menjadi harapan..Alhamdulillah saya rasa tenang sekarang.




p/s: Tengah merenung dan membelek buku 'Sistem Politik Islam' oleh Dr Khalid Ali Muhammad Al-Anbariy (pengantar oleh ustaz Zahazan Mohamed). Buku ini baru dipulangkan kembali kepada saya. Sesiapa nak jadi YB or politicion, saya syorkan baca buku ini. Siapa yang ingin ilmu tentang sistem politik Islam dialu-alukan juga. Apa yang saya boleh ringkaskan..saya suka buku ni. Ada masa saya akan cuba ceritakan sedikit tentang buku ini

Saturday, December 12, 2009

Alhamdulillah-Tahniah Na

Alhamdulillah kesyukuran dipanjatkan. Saya tidak merancang untuk menulis sebarang entry dalam masa terdekat ini. Namun, entry kali ini sebenarnya saya postkan khas untuk kakak sepupu saya Haslina bt Che Ghazali.


Hari ini sudah tentu merupakan hari debaran bagi beliau. Bukan kerana akad nikah, bukan juga kerana pinangan seseorang...Tetapi hari ini merupakan hari dimana keputusan ambilan disember 2009/2010 bagi UPSI keluar. Ini merupakan kali ketiga permohonan beliau.


Tahniah saya dedikasikan untuk beliau. Sudah tentu perasaan gembira dan syukur yang tidak terhingga merajai perasaan beliau. Manakan tidak, sudah hampir tiga kali dia memohon, menunggu dan menunggu. Banyak tawaran yang ditolak semata-mata ingin merealisasikan impian beliau menjadi guru.Keputusan diploma beliau bukan rendah, namun rezeki bukan milik beliau. Akhirnya setelah 3 kali memohon beliau berjaya memasuki UPSI.


Alhamdulillah, doa yang tidak putus-putus dan pengharapan yang mutlak pada Allah...akhirnya beliau berjaya. Banyak duit yang dia berhabis berulang-alik ke UPSI semata-mata ingin mencapai cita-cita beliau. Sayalah yang meneman beliau. Tentu mak ngah dan pak ngah mengalir air mata mendengar berita gembira anak perempuan mereka ini. Ya, saya sudah tentu sebak kegembiraan mendengar kejayaan beliau.. Ingat malam sebelum beliau pergi interview di Tadahan Utara, UPSI..Usai kami solat berjamaah maghrib, dia memanggil saya. Waktu itu saya bingkas bangun untuk mencapai Al-Quran..


"Jaa, em imamkan aku solat hajat. Sama-sama doakan aku esok", pinta beliau..


Waktu itu hati aku amat tersentuh..betapa beliau sangat takut untuk melalui hari esok. Masih teringat doa yang kami sama-sama bacakan :


" Ya Allah aku memohon kepada-Mu rahmat yang memberikan hidayah pada hatiku dan melengkapkan kesempurnaan diriku. Dan menampung kekuranganku dan memperbaiki apa yang tiada pada diriku dan menaikkan kedudukanku dengan persaksian dan menyuscikan perbuatanku,dan memberikan kepadaku ilham dan mengembalikan kepadaku ketenangan dan melindungiku daripada kejahatan.
Ya Allah anugerahkanlah buatku keimanan dan keyakinan yang tidak kufur selepasnya, dan rahmat yang membolehkan aku mencapai kemuliaan dunia dan akhirat. Ya Allah ku pohon kepadaMu kemenangan dan kedudukan para syuhada dan kehidupan orang yang bahagia dan kemenangan atas musuh.
Ya Allah penuhkanlah hajatku, walaupun lemahnya diriku dan amalanku, namun aku tetap mengharapkan rahmatMu. Maka aku memohon kepadaMu menunaikan segala perkara yang melegakan dada, sebagaimana Engkau menyelamatkan, selamatkanlah kami daripada api neraka, dan daripada gangguan kekufukuran dan fitnah kubur.
Ya Allah apa yang tidak mampu aku memintanya kerana tidak sampai niatku sedangkan Engkau menganugerahinya kepada hamba-hambaMu, maka aku memintanya. Aku mengharapkan dengan rahmatMu wahai Tuhan sekalian alam.
Ya Allah yang memiliki berbagai rahsia dan urusanNya, aku memohon kepadaMu keselamatan pada hari kiamat, dan syurga pada hari yang kekal bersama dengan muqarrabin yang telah bersaksi, para Mukmin yang sujud yang menunaikan janji, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Penyayang dan melakukan apa yang Engkau kehendaki.
Ya Allah jadikan kami ini sentiasa menyampaikan hidayah dan mendapat hidayah, bukannya yang sesat dan menyesatkan, pembawa keselamatn buat para waliMu memerangi musuhMu, kami cinta dengan kecintaanMu orang yang mencintaiMu dan memusuhi sesiapa yang memusuhiMu.
Ya Allah inilah doa-doaku, kabulkanlah ia, dan ini merupakan usaha dan tawakal buatMu.
Ya Allah kurniakanlah cahaya dalam hatiku, cahaya dalam kuburku, cahaya dihadapanku, dan cahaya dibelakangku, dan cahaya disebelah kananku dan cahaya disebelah kiriku dan cahaya dari atasku dan cahaya dari sebelah bawahku dan cahaya pada pendengaranku dan cahaya pada penglihatanku dan cahaya pada rambutku dan cahaya pada kulitku dan cahaya dalam dagingku dan cahaya dalam darahku dan cahaya dalam tulangku.
Ya Allah kurniakanlah buatku cahaya yang agung dan berilah kepadaku cahaya, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan Maha Mulia dengannya, Maha Suci Dia yang tasbih itu khas buatnya, Maha Suci Dia yang memiliki anugerah dan nikmat, Maha Suci Dia yang memiliki kemuliaan dan pemurah, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan ketinggian"


Moga nur ketenangan mendampingi beliau..itu lah doa saya untuk beliau ketika itu. Masih segar kata-kata saya pada beliau ketika beliau ingin berangkat ke kelantan..


"Na, aku sero mu dapat UPSI kali ni, insyaAllah"


Alhamdulillah, Allah makbulkan...

Skali lagi..Tahniah na..


Peasanan untuk haslina ( saya tahu dia baca blog ni)


1) na, izinkan jaa kawen dulu deh..bleh ko langkah bendul? Nak tunggu mu abes, 4 tahun lagi la nampaknya..just kidding na..but so long tu na..hehe..ak pon xdok lah bajet sapa 4 tahun..hehe..tp kalu mu nak jgk biar mu dulu, ak mengalah na..sanggup berkorban..hehe

2) Aku nak amik aleh berniaga kat kedai rucit abe deh..ak lak jadi tokey kat sana.boleh? Tapi gaji up sket..hehe..royak ko abe, gaji mau up sket..

3) Apa-apa pun na, aku tumpang gembira.blaja sungguh2..nanti jagn lupo lawat aku kat pengkalan hulu...mu jago la upsi molep2..ingat na, prinsip kito..membangun bersama Islam..Jangan mu gadai prinsip tuh..kalu dok ak report ko mak ngoh..he

Moga mu dirahmati Allah sentiasa naa...ape y mu dapat, semuanya berkat doa, pengharapan mutlak pdNya dan kesabaran..

----> Moga Abe Ah (abang sepupu, abang pd haslina ) cepat sembuh dari operate mata hari ini.

Terima Kasih dan Maaf

Assalamualaikum kepada semua..
Bismillahirrahmanirrahim, kalimah yang sepatutnya kita lafazkan setiap kali ingin memulakan setiap perkara. Menandakan setiap apa perbuatan kita kerana Allah Taala.
Alhamdulillah, lafaz yang perlu kita titipkan di saat dan setiap ruang yang kita hadapi. Menandakan kesyukuran tidak kira atas kesenangan mahupun kesusahan kerana setiap apa yang kita terima merupakan kasih sayang Allah.
Astaghfirullahalazim. Lafaz yang lidah kita basahi tidak kira dalam apa jua keadaan sekalipun. Menandakan kita tidak leka dan alpa dengan tindak tanduk kita. Namun, seringkali kita mengulangi dosa dan kesalahan yang sama..
Hebatnya kasih sayang Allah. Melebihi segala-galanya. Namun, kita sering melalaikanNya walaupun mulut sering mengishtharkan akan kasihnya kita pada Allah dan RasulNya tetapi hati sering tidak selari dengan ucapan lisan.
Terima Kasih atas kunjungan kalian ke blog saya, walaupun saya tidak tahu siapakah pengunjung semua. Kadang-kadang terasa malu dan bersalah kerana medan dakwah maya ini saya biarkan kaku begini. Namun itu ijtihad saya bulan yang lepas. Dan tika ini saya tidak mampu menulis dengan baik lagi walaupun ada beberapa topik yang saya ingin kongsikan dengan anda semua. Tapi saya matikan hasrat itu kerana tiada ruh lagi untuk saya menulis.
Salam kemaafan jika banyak yang tidak memenuhi citarasa anda semua dengan setiap entry yang berlaku. Syukran kepada sahabat saya, aqilah hanis kerana meminta kembali menulis. InsyaAllah, moga Allah permudahkan.
Dsini ingin saya titipkan rasa kegembiraan dan kesyukuran pada Allah. Melihat sahabat-sahabat seperjuangan saya sudah mempunyai master plan hidup masing-masing. Hati ini sangat seronok. Melihat mereka tersenyum kegembiraan dengan perancangan hidup mereka, hati saya rasa terasa damai dan tenang. Saya doakan yang terbaik untuk semua dengan perancangan masing-masing. Moga setiap pencarian mereka semua bertemu dengan sasarannya. Moga Mardhatillah mengiringi anda semua.
Saya masih berjauhan dengan keluarga dikala semua sahabat sudah kembali ke kampung halaman. Cemburu sebenarnya melihat mereka bersama keluarga dan sahabat-sahabat lama. Saya masih lagi berada jauh dengan keluarga kerana ada beberapa urusan yang perlu saya segera selesaikan. Hanya sempat beberapa hari bersama keluarga di hari raya korban. Namun, demam yang berpanjangan setelah balik dari Janda Baik menyebabkan pergerakan terbatas. Hingga hari ini kesan demam itu masih ada.
Medan Luar
Alhamdulillah, saya diberi peluang oleh Allah untuk melibatkan diri dengan beberapa hal apabila ingin melangkah ke medan praktikum. Sungguh, saya merasakan medan luar ini penuh cabaran. Disaat berjauhan dengan keluarga, Allah memilih saya untuk berkenalan dengan masyarakat luar. Jujur saya katakan kepenatan itu menjalar dalam badan saya, namun moga kepenatan itu Allah balas dengan ganjaran yang baik.
Medan diluar alam kampus tidak semudah yang diperkatakan. Walaupun perit di alam kampus bagi aktivis yang bergiat aktif, namun perit lagi berada di medan sebenar kerana kita berdepan dengan bermacam-macam ragam manusia. Saya bercakap berdasarkan pengalaman berada di medan luar untul seminggu dua ini. Tidak lama, namun tempoh waktu itu cukup untuk saya berkenalan dengan medan yang bakal saya jadikan rempah hidup saya.
Cukup saya kira post saya kali ini. Maaf kerana tidak mampu lagi kembali menulis, namun saya cuba untuk mengembalikan ruh penulisan itu. Terima kasih juga masih sudi berkunjung..Moga pencarian itu makin saya jumpa.
p/s : Tahniah saya ucapkan kepada sahabat-sahabat saya yang sudah mendirikan rumah tangga. Kak Farah ( housemate) dan adibah. Maaf atas ketidakhadiran. Terima kasih atas kad khas dari anda semua. Moga beroleh keluarga sakinah.

Wednesday, November 4, 2009

Maafkan saya



Ya Allah, aku berlindung di bawah cahaya wajahMu yang mengubah gelap
menjadi terang, dengan perintahnya alam ini dan alam akan datang dijadikan.
Selamatkanlah aku daripada kemurkaan dan kemarahanMu. Kepadamu sahajalah terpulangnya hari pengadilan, azab yang ditimpakan sekiranya engkau tidak suka dan tidak redha. Tidak ada upaya dan kekuatan selain kuasa dan kekuatanMu jua.



Hari ini saya terasa janggal sekali. Sangat-sangat jangkal. Dari awal saya bangun di awal pagi hingga sekarang. Terlalu banyak perkara bermain di minda saya sekarang. Terasa lumpuh seketika bila saya muhasabah kembali. Semalam saya bermimpi saya menguruskan jenazah seorang anak kecil. Tetapi oanak kecil itu bernafas kembali. Saya pening. Malam tadi, saya bermimpi seorang sahabat yang cukup saya kenali menunggu saya di satu bangunan, menunggu saya untuk melaksanakan satu tugas yang amat berat. Saya cukup kenal susuk tubuh sahabat saya itu. Saya bingung apa maksud tersirat.Astagfirullah moga bukan mainan syaitan.


Hari ini saya berusaha menghabiskan buku Travelog Dakwah : Meniti Hari Esok tulisan Muhd Kamil Ibrahim. Sambungan buku Travelog Haji: Mengubah sempadan Iman. Saya tidak boleh menipu, air mata saya tumpah tatkala membaca penulisan beliau. Cukup menyentuh jiwa saya. Saya meneliti setiap penulisan saya di medan maya ini. Saya terkesima. Tidak tahu kenapa. Saya flash back semua email-email saya dari tahun 2003( tahun bermulanya
jajawatie87@yahoo.com didaftarkan) sehingga sekarang. Terlalu banyak email di inbox mahupun sent item email saya. Ada sesuatu yang cukup saya tersentuh dengan beberapa email yang ada yang saya belum padam. Jauh disudut hati saya ada perasaan penyesalan. Penyesalan kenapa? Hanya Allah yang tahu.

Berat, tapi saya tekad. Saya perlu beruzlah seketika. Saya perlukan masa . Berehat dari medan ini, bukan bermakna saya terus berhenti dan menghilang sekaligus tinggalkan medan dakwah. Saya perlu masa kembali menulis. Tanggungjawab tetap saya laksanakan. Hati saya amat merintih untuk saya cari sesuatu yang makin hilang. Saya yakin Allah akan dengar dan makbulkan.


Hampir empat tahun saya diuji, pelbagai mehnah baik dari segi kesihatan dan ujian-ujian lain. Teringat pesanan seorang doktor kepada saya


“Awak sihat, kesihatan awak normal” beritahu doktor
“Tapi doktor, keadaan ini meyukarkan saya terutamanya dalam amal ibadah saya” respon saya.
Doktor memandang tepat pada saya
“Allah uji awak, ini ujian Allah untuk awak” jawab doktor sambil tersenyum. Senyuman yang bercampur satu lontaran semangat pada saya. Saya terkesima.


Itu dari aspek ujian kesihatan. Belum sudut-sudut lain yang masih perlu saya fikirkan lebih mendalam. Tapi saya masih lagi mencari sesuatu. Mencari sesuatu yang saya tidak pasti bila waktu saya akan jumpa apa yang saya cari.Mungkin seminggu, sebulan, setahun atau pun dua tahun. Tapi yang pasti saya akan jumpa dengan syarat saya betul-betul mengharap pada yang Esa.


Pada semua, saya minta ampun atas salah silap. Halalkan semuanya. Saya doakan yang terbaik untuk anda semua baik yang kenal saya secara langsung ataupun tidak. Doa saya tetap doa yang sama pada kalian semua setiap kali usai solat fardhu saya. Izinkan saya memberi ruang mencari sesuatu, tetapi bukan bermakna saya berhenti disini. InsyaAllah hafizah (nama yang cukup saya suka, dan amat terkesan dalam jiwa) akan kembali jika diizinkanNya dengan satu nafas yang baru. Maafkan saya.

Pernah saya memesan pada seorang teman:
“ kamu umpama membunuh pengunjung kamu bilamana kamu meninggalkan medan penulisan ini”


Dan kali ini saya tekad. Maafkan saya. Mungkin nasihat itu releven untuk beliau, tapi tidak untuk saya buat detik ini. Moga setiap apa yang saya kongsikan selama ini bermanfaat pada semua. Moga semuanya dalam rahmat Allah.

Tuesday, November 3, 2009

I LOVE MESS!

Garfield love mess??
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah atas segala nikmat.


I LOVE MESS!!!
Jika di translet bermaksud saya SAYA SUKA SERABUT/HURU HARA. Saya secara peribadi terasa kelakar bila merenung kembali tajuk ini. Ini bukan datang dari saya, tapi anak buah saya minta saya ulas. Sudah lama dia minta saya mengupas tajuk ini tapi saya tidak boleh kerana SAYA TIDAK SUKA SERABUT, HURU HARA, KELAM KABUT dan sewaktu dengannya. Kerana saya bukan dan kalau boleh tidak mahu messy kan diri saya.


Namun, bila saya fikirkan secara mendalam, ada maksud yang terselindung yang anak buah saya
nak saya selami. Saya membelek-belek koleksi-koleksi buku saya. Dari jenis ilmiah, haraki, siasah, motivasi namun tidak juga saya jumpai buku yang mengulaskan tajuk ini. Paling tidak buku yang berkaitan sedikit sebanyak. Atau saya perlu membaca semula kesemua buku-buku tersebut nak mencari sesuatu sehingga saya boleh mengupas tajuk ini mengikut perspektif saya mengenai tajuk ini. Jika ada antara anda memepunyai idea bolehlah berikan pendapat. Penulisan entry ini akan disambung bila saya jelas maksud tersirat dan tersurat tajuk ini.



Disebabkan saya menulis entry ini pada waktu dhuha ingin saya sisipkan doa ini untuk tatapan dan rennungan bersama:


Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha
itu adalah waktu Dhuhamu, kemegahan ini adalah kemegahanmu, keindahan ini adalah
keindahanmu, kekuatan itu adalah kekuatan mu, kekuasaan itu adalah
kekuasaanmu dan perlindungan itu adalah
perlindunganmu.


Ya Allah, sekiranya rezeki masih
dilangit,turunlah, sekiranya berada di perut bumi, kau keluarkanlah, sekiranya
sukar, mudahkanlah, sekiranya masih haram,kau halalkanlah, sekiranya jauh,kau
dekatkanlah dengan berkat waktu Dhuha,kemegahan,keindahan,kekauatan,kekuasaan
dan perlindunganmu.


Limpahkan kepada kami sebagaimana
yang telah kau limpahkan kepada hambamu yang soleh


p/s: Pada adik Na dan Aini, akak minta maaf tidak dapat lagi menulis satu penulisan yang baik tentang tajuk "I LOVE MESS" buat detik ini. InsyaAllah task ini akan cuba akak selesai. Secara kasarnya akak tidak bersetuju dengan tajuk ini sebab tidak kena dengan jiwa akak, tapi jauh di sudut hati, akak mengakui ada sesuatu yang akak boleh kongsikan melalui tajuk ini kepada pembaca. Tetapi bukan sekarang. Izinkan akak untuk menambah tempoh masa untuk akak mengulas tajuk ini.

Sunday, November 1, 2009

MOGA DIPERMUDAHKAN SEMUA

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN AKHIR SEMUA
MOGA BEROLEH KEJAYAAN CEMERLANG DI DUNIA & AKHIRAT
MOGA ILMU YANG DITUNTUT SELAMA INI BEROLEH KEBERKATAAN DARI ALLAH
MA'A TAUFIQ WANNAJAH FIL IMTIHAN

Belajar dan Mengajarkan Ilmu

"Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan di akhirat, disamping ianya menjadi amalan para nabi, rasul dan orang-orang soleh" -Iman Syafie-

Ilmu yang sebenar-benarnya adalah ilmu yang mendekatkan kita kepada Allah. Tidak kira ilmu akhirat seperti tauhid ataupun dunia seperti sains dan matematik kerana kedua-duanya jenis ilmu ini mengajar kita akan kewujudan dan kekuasaan Allah yang tidak terbatas

Takwa membuahkan insan berjaya dan cemerlang

" Takwa merupakan pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar. Ianya ibarat pokok zaitun, minyakknya membawa berkat, ianya juga memberi kejayaan dan kemenangan" -Iman Syafie-

Nabi Muhammad pernah berkata dalam hadis yang dinyatakan oleh Tarmizi

"Bertakwalah kamu dimana saja berada, iringilah setiap perbuatan dosa dengan amalan kebaikan yang akan memadamkan dosa itu dan pergaulilah manusia dengan akhlak terpuji"

Ilmu menenangkan hati

"Ingat dan zikir kepada Allah sebanyak-banyaknya kerana ia mengubati penyakit jasmani dan hati. Ia mencetuskan ketenangan hidup dan qanaah" -Imam Syafie-

Ketenteraman hati dan ketenangan hidup adalah kuasa maha ajaib yang diperlukan dalam hidup manusia. Menjadi hukum serta prinsip alam, orang itu akan berasa aman dan tenang apabila mengetahui dan merasakan di sana ada 'kuasa' yang mampu mengatasi segala kebimbangan dan rasa terancam.

Sunday, October 25, 2009

NASIHAT DAN BIMBINGAN UNTUK PUTERA PUTERIKU-BAHAGIAN 1

NASIHAT DAN BIMBINGAN UNTUK PUTERA PUTERIKU
OLEH: SYEIKH ALI THANTAWI

KEPADA PUTERIKU



Wahai puteriku...
Aku seorang bapa yang sedang memasuki usia lima puluh tahun. Usia muda aku lewati, aku tinggalkan kenangan, impian, lamunan-lamunan dengan segala ujian-ujian dunia. Dengarlah ucapan dan kata-kataku. Ucapan Haq yang aku sampaikan secara jelas dan mudah.

Wahai puteriku...
Banyak aku menulis, sering aku menyeru dan mengajak umat untuk menegakkan akhlak. Menjunjung budi pekerti mulia, membanteras segala bentuk kerosakan jiwa dan mengendali nafsu syahwat untuk melawan dan membanteras keruntuhan moral.
Semua itu berterusan aku sampaikan, aku tulis dan khutbahkan...sehingga pena yang aku gunakan menjadi tumpul dan lidahku menjadi kelu. Namun, tetap tiada hasil yang aku perolehi. Kemungkaran tetap berleluasa tanpa kita mampu untuk membanterasnya.
Disetiap pelusuk negara perbuatan mungkar terus kita temui, semakin banyak dalam pelbagai bentuk. Wanita semakin berani dan tidak malu-malu untuk membuka auratnya. Tubuhnya ditonjol-tonjolkan, pergaulan bebas muda-mudi bertambah menjolok. Semua itu bergerak melanda negara demi negara, tanpa satu negara Islam yang mampu mengelak.
Sebagai contoh Negara Syria yang terkenal dengan keserasian akhlak yang sangat ketat menjaga kehormatan diri dengan menutup auratnya, sekarang ???Para wanitanya berpakain terbuka mempertontonkan lengan dan paha, punggung dan dada. Kita gagal, dan aku kira kita tidak akan berjaya. Tahukah engkau apa penyebabnya?
Sebabnya ialah sehingga hari ini kita belum menemui pintu ke arah pemulihan dan kita tidak tahu jalannya.

Wahai puteriku...
Pintu pemulihan ada dihadapanmu. Kunci pintu itu ada ditanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau berusaha untuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah dan menjaadi baik.
Engkau benar puteriku, bahawa kaum lelakilah yang mula-mula melangah menempuh jalan dosa, bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah masuk. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.
Engkau berkata kepada pencuri: “ silakan masuk”..dan setelah engkau kecurian barulah tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak... “Tolong....tolong...aku kecurian”.
Seandainya engkau tahu bahawa lelaki itu serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.

Saturday, October 24, 2009

APA SALAH MEREKA?

Astaghfirullah! Kejam sangat.
Hanya kata-kata itu yang ligat dalam kepala otak saya bila saya menonton Buletin Utama pada hari Jumaat, semalam (23 oktober 2009-jika tidak silap saya).
Berita melaporkan seorang budak perempuan berusia 8 tahun diculik dan dirogol dengan berumpankan sedikit wang oleh lelaki yang tidak dikenali. Dua orang lelaki menaiki sebuah motor mengumpan seorang budak perempuan dengan sedikit wang (saya lupa jumlahnya, jika tidak silap RM5). Kejadian berlaku di salah sebuah tempat di Selangor.
Apabila kanak-kanak tersebut menghampiri motosikal, kanak-kanak perempuan terbabit di tarik menaiki motosikal. Di pertengahan jalan, penculik tersebut menukar kenderaan dengan menaiki sebuah van dan menuju ke semak samun. Namun di atas kecuaian lelaki terbabit (menghisap rokok-jika tidak silap), kanak-kanak perempuan tersebut berjaya melarikan diri. Kanak-kanak terbabit dijumpai oleh penduduk setempat. Kes tersebut dilaporkan kepada pihak polis dan pemeriksaan di lakukan ke atas kanak-kanak perempuan terbabit dan dia disahkan dirogol.
Saya sebak, sangat sebak. Mangsa dapat ditemubual oleh wartawan. Muka kanak-kanak terbabit dikaburkan. Tapi mangsa petah bercakap. Mangsa menceritakan setiap apa yang dia hadapi. Bagaimana dia di culik sehingga di bawa ke semak. Saya pilu, saya sedih. Kanak-kanak secomel itu diperlakukan begitu. Bagaimana masa depan dia? Bagaimana dia mahu berdepan dengan masyarakat apabila dia dewasa kelak? Allahuakbar. Kadang-kadang saya merasa dunia ini kejam, makin ganas..dunia kejam atau manusia itu kejam??
Apa salah adik itu?? Sebab dia comelkah dia jadi mangsa?? Kenapa anak sekecil itu. Pilu hati saya. Macam disiat-siat. Mana akal yang Allah anugerahkan pada penjenayah terbabit?? Kenapa kanak-kanak? Jika wanita dewasa mungkin kita katakan sebab pakaian yang menjolok mata, bentuk badan yang menghairahkan (maafkan saya, tapi saya terluka dengan kekejaman serupa ini)
Jauh saya merenung. Jika ini berlaku pada anak saya kelak..Huh, Astaghfirullah.. Nauzubillah ya Allah..
Dapatkah saya mendidik masyarakat ya Allah.
Negara pernah dikejutkan dengan arwah Nurin Jazlin yang hilang dan ditemui meninggal dalam sebuah beg. Tidak lenyap lagi berita tersebut, negara di gemparkan dengan kehilangan adik Sharlinie.
Takut saya dengan dunia sekarang. Pernah seorang sahabat saya menghantar email pada saya dengan pesanan
"welcome to dunia akhir zaman. benda halal dipandang buruk, yg haram disanjung tinggi. inilah perkara biasa yg akan berlaku bila kita mula deevote diri utk dakwah.,"
Ya, dunia sudah di penghujung...namun kita ??? Allahuakbar, sama-sama kita muhasabah diri. Saya cukup terluka..Sama-sama kita doakan kesejahteraan untuk semua. Ya Allah kuatkan kami untuk memimpin dan mendidik generasi pemuda ini..
P/s: Buku Travelog Haji : Mengubah sempadan Iman (baru selesai khatam) dan Travelog Dakwah : Meniti Hari Esok ( Menghampiri khatam bacaan) amat menyentuh hati dan jiwa saya. Jika anda ada masa cubalah baca dua buah buku ini. Pasti akan rasa kelainan selepas membacanya.
Sekarang tengah mencuri masa untuk habiskan buku Atas Nama Kebenaran : Tanggapan Kritis Terhadap Wacana Islam Liberal (Sebuah buku yang agak tebal ) yang mana sudah lama tertangguh untuk mengkhatamnya.

Tuesday, October 20, 2009

PATUTKAH SAYA RISAU

"Salam. Dr, saya nak url website science daily yang Dr bagitahu haritu boleh? Saya search tak dapat-dapat"
Saya sent mesej ini pada lecturer bilologi saya di awal pagi. Sememangnya kami agak rapat.
"Type je science daily di google" reply beliau

Lewat petang baru saya reply semula mesej beliau.
"Dr dah jumpa Dr website tu. Tq so much. A lot of info there.." balas SMS saya pada Dr. Memang agak teruja waktu itu.
"Good. It may give a lot of new findings.." reply Dr ringkas, tapi saya tahu Dr ingin saya menjelajah sepenuhnya laman tersebut. Hope so...
Saya sengaja mencari website tersebut. Untuk hilangkan kerunsingan fikiran saya. Ingat dulu, sewaktu Form 5 di MRSM Jasin saya melanggan koleksi Readers Digest selama setahun. Masih kemas koleksi majalah tersebut di rumah saya. Waktu itu saya risau sebab ingin tamat belajar di sekolah menengah. Jadi saya risau saya tidak boleh adapt, jadi saya hilangkan dengan membaca Readers Digest( walaupun ada yang tak habis baca). Sekarang saya mula risau ingin praktikal. Risau kurang ilmu. Jadi saya hilangkan kerisauan dengan membaca any fiction about science. Even sometimes i feel so tought to read academic/fiction/intelect books or article.


Ilmu
Seorang guru sebenarnya perlu sedar apa erti ilmu sebenarnya. Bukan ilmu subjek yang perlu diajar semata-mata. Tapi keseluruhannya. Walaupun hanya berpraktikal beberapa bulan saya amat risau. Sejujurnya bukan sebab markah yang saya kutip sepanjang praktikal, tetapi risau apa yang ingin saya sampaikan pada anak didik saya. Dapatkah saya didik mereka mengenal keindahan dunia yang sementara ini sehingga mereka jatuh cinta pada akhirat yang kekal abadi?Sehingga mereka dan saya sendiri rasa rindu ingin bercinta dengan sang Pencipta? Besarnya peranan saya. Dapatkah saya membawa anak didik saya mengenal Allah melalui ilmu dunia yang saya sampaikan? Dapatkah saya menjadi qudwah pada mereka? Saya ingin sekali memimpin mereka dengan sentuhan seorang murabbi yang membawa mereka jatuh cinta pada ilmu lalu kenal Pencipta yang maha agung. Mampukah saya membina dan membentuk generasi pemuda ini dalam masa yang singkat? Moga Allah mudahkan.

Tempat Praktikal

"Cikja, cikja dapat Pengkalan Hulu. Sekolah Menengah Pengkalan Hulu" Cerita Hanum dan Nadhila.

Huh, kali ini bukan dongengan lagi. Jauhnya saya dicampak seorang diri. Sudah sempadan Baling, Kedah.
" Nanti kita solat hajat untuk cik ja, biar dia dapat praktikal dekat-dekat sikit" aju salah seorang kawan saya. Tergelak saya dengar idea mereka.
"Dapat line tak kat sana?" Tanya yang lain lagi.
"Dr kata mungkin dia akan cancel Pengkalan Hulu sebab jauh sangat" celah seorang lagi.

Mendengar ngomelan kawan-kawan yang setia selama hampir 4 tahun buatkan saya tersenyum. Ada perasaan berdebar tapi ada suatu perasaan excited ingin kesana. Pedalaman sangat ke tempat tu. Saya juga berasal dari kampung. Rumah saya di kaki bukit, tapi semua kemudahan ada.

Pengkalan Hulu sebuah daerah kecil saya jangka. Saya ada cari infi di Internet. Hanya ada tiga buah sekolah menengah di sana termasuk sebuah MRSM. Saya sudah bercadang ingin menyewa rumah berdekatan surau/masjid. Sekurangnya saya boleh mengisi masa luang (jika ada) dengan masyarakat. Tapi entahlah, saya sendiri belum kenal tempat itu. Saya secara peribadi tidak kisah, sebab dari kecil lagi saya sentiasa di hantar jauh dari orang yang saya kenal. Tapi Alhamdulillah saya dapat sesuaikan diri. Jauh di sudut hati saya, saya terlalu mengharapkan seseorang yang saya kenal untuk berpraktikal berhampiran dengan saya (adakah superman? ataupun ultraman?-sekadar menyedapkan hati). Misi yang saya bawa ke sana besar. Saya ingin sekali meninggalkan kesan yang bermanfaat kepada anak didik dan masyarakat setempat sepanjang saya di sana. Moga Allah mudahkan.

Bicara Wanita

Adakah akan ada lagi Bicara Wanita 2010? Secara peribadi, program rintis ini bukan satu program untuk menaikkan nama Exco saya..Sambutan amat menggalakkan. Purata kedatangan 100 orang hingga kadang-kadang hampir mencecah 280 orang.
Pernah saya bagitahu rakan exco saya, keberkesanan program ini bukan pada ramainya bilangan peserta. Tetapi keberkesanan program ini bilamana ianya menjadi satu budaya setiap tahun dan dikekalkan dari generasi ke generasi.
Itulah harapan saya. Besar harapan saya. Moga budaya ilmu ini diterapkan di bumi UPSI ini. Aim saya bukan orang bertudung labuh. Ianya kepada semua insan yang bergelar kaum hawa di bumi UPSI ini.
Pengisian bukan sahaja berkisarkan munakahat, pengurusan rumahtangga, aqidah, tafsir, sirah, feqah malah saya ingin sekali menjadi medan diskusi global. Yang mana isu-isu kritikal, akademik dan intelek juga di bincangkan. Itu harapan saya. Moga generasi-generasi pelapis bersemangat untuk memerah otak untuk program ini. Harapan saya jika 10 tahun akan datang saya datang UPSI diskusi ini masih ada.
Kenapa saya fokus wanita?? Sebab wanita yang akan lahirkan pemimpin-pemimpin dan generasi-generasi masa depan. Jadi kaum hawa perlu membudayakan budaya ilmu. Kenapa ianya terbuka kepada kakitangan dan mahasiswi? Saya ingin sekali melihat satu pandang sisi yang berbeza antara mahasiswi yang mana sentiasa laju dengan idea mudanya, makala kakitangan wanita dengan pandang sisi idea yang mana sarat dengan pengalaman. Saya kira idea-idea ini perlu dipertembungkan untuk melahirkan pandangan-pandangan yang lebih hebat. Biarlah diskusi ini menjadi diskusi dua hala. Itu harapan saya. Saya hanya merintis jalan untuk adik-adik. Aksesori untuk mencantikkan jalan tersebut terpulang pada adik-adik.
Rakan Penggerak Addin(RPA)
Saya doakan gagasan idea yang sedang berjalan ini akan bertapak kukuh. Biar apa sekalipun pandangan yang akan diterima, saya percaya program ini membawa seribu kebaikan pada semua. Disini kita perlu bermula untuk membentuk jiwa murabbi di bumi UPSI. Mungkin saya dan sahabat-sahabat yang sebaris dengan saya bukan orang yang hebat untuk menerajui namun kami berharap generasi pelapis kami dapat menyambungnya dengan lebih baik. Tanggungjawab ini amat besar. Melakukan sesuatu yang baik itu tidak pernah mudah

Sunday, October 18, 2009

TERFIKIRKAN PESANAN MEREKA

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Alhamdulillah.


Rasa kaku tangan untuk menaip. Rasa beku otak untuk berfikir. Tapi bila tengok gambar budak ni macam berfikir, rasa malu pula kat dia sebab malas nak berfikir.

"Jaa, saya sedih sebab tidak boleh menulis sekarang, rasa macam tersekat bilamana tanggungjawab ini masih belum selesai"

Masih segar ayat ini yang mana dilontarkan oleh seorang teman saya. Namun teringat pula pada satu pesanan seorang senior.

"Jangan membiarkan medan dakwah penulisan ini lesu, kerana kamu akan membunuh pengunjung kamu"

Saya ada menjenguk blog-blog teman saya sambil menyiapkan beberapa kerja yang menuntut saya selesaikan sebelum saya keluar untuk berpraktikum. Banyak blog teman-teman saya tidak diupdate. Ya macam blog saya. Saya tahu tugas mereka. Masa mereka yang menuntut banyak benda untuk diselesaikan. Orang tidak nampak, tapi Allah nampak kerja mereka. Moga Allah mudahkan semuanya.

Teringat teguran seorang ustaz

" Apa masalah yang menghalang awak untu buat sesuatu perkara sekarang?"soalnya

" Em, saya kira masa ustaz" jawab seorang teman saya

" Em, ye kan. Awak ada masa 24 jam, saya ada masa 25 jam, Dato' Najib ada 26 jam"balas ustaz tersebut dengan makna yang sungguh tersirat.

Sama-sama kita fikirkan sebab Allah itu adil untuk hamba-hambaNya.

Amanah Mereka

Semalam abang chik saya datang ambil beberapa dokumen penting yang saya bawa dari Kelantan untuk dia. Ada beberapa pertanyaan dr beliau dan perbincangan yang sempat kami bincang dalam beberapa minit semalam:


1) Telefon mak ayah dah minggu ni?

2) Perbincangan tentang pilihanraya kampus yang mendatang ( sebab, jika ini berlaku bermakna adiknya ini akan dalam situasi pembubarankabinet MPP)

3)Praktikal

4) Balik kampung


Saya jawab padanya, saya belum menelefon mak dan ayah minggu ni. Bermakna saya tidak menjalankan tanggungjawab untuk kedua-dua ibu bapa saya pada minggu ini. Terima kasih abang ingatkan.


Persoalan kedua. Saya tidak boleh mejawab tentang pilihanraya kampus yang akan datang. Mungkin lambat lagi. Abang chik amat tahu situasi saya. Malah dia kenal kawan-kawan saya walaupun dia tidak pernah bersua muka. Dia tahu keadaan saya meminpin sekarang. Dia antara orang yang mengikuti perkembangan saya dari awal-awal saya ingin menceburi bidang ini. Dia tahu pemikiran saya. Dia tahu kesukaran saya. Dia juga tahu cara saya melaksanakan tanggungjawab saya. Kalau ada yang cakap saya tidak pandai memimpin, saya tidak melaksanakan amanah dan sebagainya, saya terima sebab orang bebas menilai. Dan saya perlu akui kelemahan dan bukan untuk terus lemah tapi untuk dijadikan catalyst untuk jadi lebih baik. Ini permulaan. Tapi abang chik saya kenal saya. Dia kenal saya 22 tahun. Pernah dia cakap..

" Tentu sukar di tempat jaa sekarang..."

Dia cakap begitu sebab dia kenal adik dia.


Soalan ketiga. Praktikal. Ya saya berpraktikal di Pengkalan Hulu, Perak. Dia minta saya kenal tempat itu. Tahu daerah mana. Mungkin dia lupa adik dia ni dah 22 tahun, dah makin matang. InsyaAllah saya boleh berdikari. Asing tempat itu bagi saya. Tapi saya terima saya dicampakkan kemana sekalipun, yang penting saya diberi peluang oleh Allah membawa sinar Islam bersama-sama dengan setiap derap langkah kaki saya-amin


Soalan keempat. Balik kampung. Tidak tahu. Jika diizinkan Allah, maka sampailah saya di rumah dalam masa terdekat.


Pesanan Abang Long


" Hidup kita ni perlu ada aim. Apa matlamat kita. Kena susun. Kita perlu ada satu cita-cita. Xpe, besar cita-cita kita. Takpe kalau kita gagal. Tidak semestinya kita bercita-cita, kita rancang perlu jadi. Tapi merancang itu perlu. Apa yang kita mahu, apa yang kita perlu. Kena rancang betul-betul. Buat slow2. Biar lambat, janji terancang" pesan abang long waktu raya.


Serius waktu itu diskusi dan pesanan dia pada saya. Mungkin selama ini dia sedar adiknya ni selalu bergurau di rumah, tidak pernah serius bercakap tentang masa depan. Apa yang ada adiknya terima, dia nak adiknya berfikir untuk masa depan dengan lebih matang lagi. Bukan main-main. Terima kasih abang. Abang Long suka ingatkan saya tentang politik dan pentadbiran negara. Selalu kami berbahas. Walaupun berbeza idea, tapi ini bagus untuk pengembangan minda.


Harapan mereka


Harapan ayah untuk saya mencebur diri dalam bidang pendidikan tercapai walaupun tidak pasti saya dapat posting atau tidak. Yang penting harapan itu tercapai. Dia tahu jiwa saya dahulunya bukan disini. Tapi saya akui, saya makin jatuh cinta dengan dunia pendidikan. Terima kasih ayah.


Harapan mak pun sama. Cuma sedikit penambahan dari mak. Mak risau sebab saya makin aktif dengan masyarakat. Risau bukan sebab saya akan melupakan dia. Tidak juga dia risaukan tentang akademik saya, sebab dia tahu dan yakin dengan anak dia. Tapi dia risau saya tidak fikir untuk berumah tangga. Saya terkejut bila dia utarakan tempoh hari. Mungkin saya tidak pernah sentuh langsung bab ini. Cuma kadang-kadang bergurau, tapi dia tahu itu memang gurauan. Saya tersentak. Bukan tidak berfikir dan buat persediaan. Sudah tentu berfikir sebab itu masa depan. Tapi jika ingin menunaikan harapan mak buat masa terdekat ini, saya tidak mampu tunaikan. Saya minta maaf mak. Saya tahu, jika saya cakap waktu sekarang saya hendak menamatkan zaman 'singgle' saya pun mak izinkan. Tapi saya tidak mampu nak laksanakan harapan mak buat masa ini. Fikiran saya masih 'blur'. Bukan sebab persediaan, tapi masa belum tiba. Moga mak doakan ianya berlangsung pada masa yang betul-betul tepat.


Abang chik berpesan lagi pada saya tentang rumahtangga

" Jaa, tidak boleh dikira jodoh selagi tidak akad. Walaupun dah bertunang, dah ada rumah, ada peralatan rumah. Boleh kata semua persediaan dah lengkap la. Tapi kalau kata bukan jodoh, esok nak kahwin pun boleh putus"..

" Apa-apa pun jaa, tidak kira orang mana sekalipun kita jumpa untuk jadi teman hidup kita, moga carilah orang yang tidak berkira dengan kita. Yang terima apa sekalipun yang ada pada kita"


Pada Kak Syuhadah dan Kak Bariyah...

InsyaAllah, sampai masa, sampai seru, panjang umur saya akan inform akak-akak. Cepat atau lambat tidak penting yang penting masa yang betul-betul sesuai yang Allah tetapkan. Terima kasih akak-akak kerana selalu bertanya dan saya pasti doa kalain sentiasa mekar dibibir akak-akak untuk saya. Syukran kathtr.

Moga pesanan-pesanan mereka memberi manfaat bukan sahaja pada saya malah pada pengunjung blog ini. Terima kasih pada mereka kerana menyebabkan saya berfikir dengan lebih mendalam...Yang penting mereka sebabkan otak saya tidak berhenti berfikir.
p/s: Tahniah kak Nurul Munirah dapat baby Boy. Selamat jadi UMMI. Setapak lagi ke alam baru..ngee

Tuesday, October 13, 2009

FEMINA 09, semoga berjaya Yun!

Assalamualaikum. Alhamdulillah masih lagi diberi nikmat terbesar Iman dan Islam walaupun terkadang diri ini selalu melupai KEKASIH nan satu ini. Namun DIA tetap sentiasa mengasihi hamba-hambaNYA. Moga biarlah hidup dan mati dalam Islam, amin. Sungguh, pernah seorang ustaz berpesan pada saya, jika dulu iman ini adakalanya turun dan adakalanya naik. Namun katanya zaman kian berubah, pemikiran kita makin dijajah oleh kemodenan dan keasyikan serta keseronokan dunia. Iman kita pada zaman ini bukan lagi turun naik statusnya. Jika iman itu turun naik xpe lagi, sebab sekurang-kurangnya iman itu masih bersisa dalam diri kita. Menyedihkan iman yang ada pada ummat manusia hari ini menjadi kadang-kadang ada kadang-kadang tiada. Keadaan itu menakutkan. Jika iman itu hilang bagaimana? Masihkan kita berpeluang untuk memperolehi nikmat iman kali kedua? Moga Allah melindungi kita semua.



FESTIVAL MAHASISWI NASIONAL 2009 (FEMINA 09)

Butiran FESTIVAL adalah seperti di atas. Sesiapa yang berminat boleh menghubungi:

Shah Rizul Ayuni (0136353936)
Nurbahiyah (0179655196)

Kepada sahabat saya Ayuni, fiza doakan moga Yun berjaya. InsyaAllah Yun pasti berjaya dan fiza doakan senantiasa. Komitmen yun tunjukkan pasti beroleh ganjaran dan Allah permudahkan. Semua gagasan idea yang yun dan sahabat-sahabat buat adalah semua yang terbaik. Moga masa ini, saat ini kita mula mengorak langkah dengan ketumbukan mahasiswi.

Friday, October 9, 2009

TUHANKU, peringatankah ini?

Friday 9 September 2009. Saya terima satu emel dari sahabat saya Azhani. Sahabat di kolej matrikulasi dulu. Sudah lama saya tidak bertanya khabar. Malah saya tidak tahu di mana dia sekarang. Belajar lagikah atau sudah bekerja. Itulah saya dan sahabat-sahabat lama tidak pernah berhenti berutus email walaupun email yang mereka hantar merupakan email nasihat dan perkongsian ilmu. Itu memadai bagi saya menandakan mereka dalam keadaan baik. Nak menghubungi melalui telefon sudah tentu banyak nombor dalam phonebook saya sudah tiada disebabkan kerapkali saya hilang handphone. Nombor yang kerapkali menghubungi saya sudah pasti saya ingat, tapi yang jarang saya kontek agak sukar untuk saya ingat. Nak bersembang melalui Yahoo Messagger (YM) sudah tentu jarang sekali sebab saya jarang dan tidak berapa gemar YM kecuali menghantar assignment melalui YM. Tangtu memang laju. Facebook / Friendster sudah lama tidak berapa aktif. Jadi medium email lebih baik kerana kerap saya check disebabkan banyak urusan melalui email. Apa-apa pun moga perkongsian email sahabat saya dibawah ini serba sedikit memberi kesan pada hati kita.


SUBHANALLAH!!!subhanallahh..
waktu2 gempa di indonesia :

di Tasik 15:04 ,

di Padang(gempa pertama) 17:16 ,

diPadang(gempa kedua) 17:58 ,

gempa di Jampi(ke esokkannya dr padang) 08:52...

cuba lihat surah dan ayat Quran berdasarkan waktu2 ini..
Ya Allah,Maha Besar...manusia memang menzalimi diri mereka sendiri....
1.dan Kami tidak membinasakan suatu negeri melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya. Al-hijr 15:4
2.dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah), tetapi apabila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman Kami), kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu). Al-Isra 17:16
3.dan tidak ada satu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz). Al-Isra 17:58
4.(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan pengikut Firaun dan orang-orang yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sungguh, Allah Maha Kuat lagi sangat keras siksaanNya.. Al-anfal 8:52
Komen ini telah menarik minat saya untuk menyelidiki kembali tentang gempa bumi ini. Setelah saya memeriksa kembali waktu gempa bumi seperti yang dinyatakan oleh beliau, saya mendapati ada dua waktu yang pasti betul, iaitu gempa bumi pertama di Padang, iaitu pada pukul 17.16 dan gempa bumi di Jambi pada pukul 08.52. Adakah ini petanda dari Allah? Atau kebetulan?
17.16
Diambil dari sini!Gempa bumi dengan magnitud 7.6 yang melanda Sumatera Barat kira-kira 5.16 petang waktu Indonesia Barat semalam mengakibatkan beberapa bangunan utama di Padang mengalami kerosakan teruk, seperti Rumah Sakit Umum Pusat M Jamil Padang, Rumah Sakit Selasih dan Hotel Rocky.
Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.Al-Israa ayat 16. (17:16)
08.52
Dipetik dari sini!Jambi (ANTARA News) - Gempa bumi tektonik berkekuatan 7,0 Skala Richter (SR) yang menggoncang Kabupaten Kerinci, Provinsi Jambi, Kamis pukul 08.52 WIB di 46 Km tenggara Sungaipenuh, di kedalaman 10 Km, merusak lebih dari seribu rumah warga di sejumlah desa di daerah itu.
(Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya.Al-Anfaal ayat 52.(8:52)

Waktu-waktu lain saya tidak dapat pastikan kebenarannya. Mungkin betul, mungkin tidak. Apa yang mahu saya kongsikan di sini sebenarnya adalah 3 tanda kiamat besar yang telah terjadi pada tahun ini sahaja secara berterusan!

Seperti sabda Rasullulah,Nabi saw. bersabda:
“Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian baginda menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam a.s, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.(Hadis Riwayat Muslim)

Tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab. Hal ini saya tidak perasan sebelum ini, tetapi pada malam ini tiba-tiba terdetik tentang perkara ini. Entah kenapa tiba-tiba hati saya terdetik untuk menyelidiki tentang hadis ini secara lebih mendalam lagi.Apa yang mahu saya tegaskan di sini ialah, ketiga-tiga gempa bumi itu telah berlaku dalam tahun ini sahaja!

Pertama, gempa di timur.Perkara ini baru sahaja berlaku di Padang, Indonesia. Tidak perlu saya ulas lanjut tentang gempa ini kerana saya percaya anda semua sudah sedia maklum tentang gempa bumi ini. Sedikit gambar-gambar mangsa gempa bumi di Padang, Indonesia.Gempa bumi di barat.Gempa bumi di barat telah berlaku di bandar L'Aquila, Ital pada 6 April 2009i. Seramai 90 orang meninggal dan 10 000 orang kehilangan tempat tinggal akibat gegaran 6.3 pada skala ritcher.Gempa bumi di Semenanjung Tanah Arab

Dipetik dari Kosmo!
RIYADH - Perkhidmatan pemantau gempa bumi Arab Saudi menggesa penduduk di beberapa buah kampung di barat negara itu berpindah selepas gegaran berukuran 5.39 pada skala Richter dikesan berlaku.Pusat Gempa Bumi dan Gunung Berapi Kebangsaan Arab Saudi menyatakan dalam satu kenyataan bahawa satu gempa bumi yang berlaku menjelang Subuh itu tidak menyebabkan kerosakan, kematian atau kecederaan.Bagaimanapun, kenyataan yang dikeluarkan semalam meminta penduduk di lima buah kampung di barat kota Mekah supaya berlindung di khemah-khemah perlindungan yang dibina oleh pihak berkuasa.Stesen-stesen televisyen Arab melaporkan bahawa kebanyakan penduduk sudah berpindah ke pusat perlindungan itu.Pihak berkuasa turut mengedarkan topeng perubatan selepas orang ramai membuat aduan mengenai bau yang tidak menyenangkan akibat gempa bumi itu.Sebelum ini, gempa bumi berukuran 4.9 pada skala Richter turut dikesan berlaku di kawasan sama. -

APAdakah tanda-tanda yang ditunjukkan ini hanyalah kebetulan semata-mata? Terpulang kepada anda untuk menafsirkannya. Tujuan saya menulis artikel ini hanyalah untuk peringatan kepada saudara seislam saya.

Hanya Allah yang maha mengetahui segalanya.Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.( Fussilat 41: 53)

KENYATAAN MEDIA


Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Pendidikan Sultan Idris hari ini mengeluarkan satu kenyataan media bagi menjelaskan pendirian dan pandangan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) hasil perbincangan bersama semalam. Berikut merupakan kenyataan yang dihantar ke UPSIkini.

-KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA-
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (UPSI)8 OKTOBER 2009
Berhubung berkenaan isu penempatan yang dikatakan akan dilewatkan bermula tahun hadapan, kami mewakili pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) telah berusaha mendapatkan maklumat serta perbincangan dengan beberapa pihak bagi merungkai isu yang semakin menjadi perhatian di kalangan mahasiswa jurusan pendidikan di negara ini.Menyedari tugas sebagai wakil pelajar, kami mengambil langkah untuk berhubung dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) bagi mendapatkan pandangan serta pendirian mereka berkenaan isu yang berbangkit ini.Pada 7 Oktober 2009, jam 9.30 malam, saudari Adriyani Yamin, Exco Kebajikan & Kemasyarakatan MPP UPSI yang dtugaskan untuk menghubungi Presiden NUTP, Encik Hashim Adnan telah membuat perbincangan bersama beliau melalui panggilan telefon.
Hasil daripada perbincangan tersebut, beberapa ketetapan dan jaminan telah dibuat. Berikut merupakan penjelasan dan pendirian NUTP hasil perbincangan yang dibuat berkenaan isu ini :
• Pihak NUTP menegaskan isu kelewatan untuk penempatan bermula pada tahun hadapan adalah tidak relevan apabila dilihat pada statistik persaraan guru-guru sedia ada.
• Situasi semasa ( tahun 2010 persaraan guru lebih ramai) menunjukkan bahawa isu ini tidak mungkin berlaku, apabila lebih ramai guru-guru baru diperlukan untuk mengisi kekosongan guru yang ada.
• Pendidikan merupakan elemen penting walau di mana sekalipun, justeru adalah tidak relevan jika faktor kekangan kewangan dijadikan sebagai alasan menyebabkan mahasiswa/i yang mengambil bidang pendidikan menjadi korban.
• Mahasiswa/i tidak perlu bimbang berkenaan dengan isu ini, dan melalui NUTP sendiri suara bakal-bakal guru ini boleh disalurkan dengan baik dan NUTP sedia membela bakal-bakal guru.
Justeru, kami berharap penjelasan dan pendirian NUTP ini boleh mengembalikan keyakinan dan semangat semua bakal guru, tidak kira sama ada di UPSI mahupun institusi lain untuk meneruskan usaha mencapai cita-cita menjadi seorang guru.

Mohd Zulhilmi bin Mohd Noor
Exco Kebajikan & Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Adriyani binti Yamin
Exco Kebajikan & Kemasyarakatan
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Akmal bin Madzir
Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhafizawati bt Mahmad Rozali
Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Nur Aqilah hanis Bt Mohd Yusof
Exco Akademik & Kerjaya
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Arif bin Mohamad
Exco Akademik & Kerjaya
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Mohd Hanif Azwan bin Abd Rahman
Exco kesenian & Kebudayaan
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Norhisham bin Che Hamid
Exco Kesenian & Kebudayaan
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPSI

Tuesday, October 6, 2009

Isu Penempatan Ke Sekolah 2010

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

Pertama-tamanya saya mohon maaf untuk semua mahasiswa/i UPSI yang menunggu-nunggu hasil respon perbincangan saya dengan beberapa pihak. Besar sebenarnya isu yang kita hadapi. Bukan isu yang melibatkan seorang dua, tetapi melibatkan kita semua. Apabila berita daripada upsikini telah menyiarkan kenyataan TNCA sebenarnya pada pukul 8.45 pagi 5hb oktober 2009,pihak saya biro akademik dan kerjaya mpp 08/09 telah membuat temu janji dengan Prof Zakaria dalam mendapatkan respon beliau berkenaan dengan isu tersebut dan juga saya telah menghubungi bahagian pengurusan sumber di Kementerian Pelajaran Malaysia.

1) Respon dari TNCA

Sebenarnya, Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah kemungkinan besar akan mengalami kelewatan untuk dipostingkan dan bukannya mengalami pembekuan. Kelewatan tersebut tidak dapat dinyatakan jangkamasanya mungkin juga mengambil masa yang agak lama dari kebiasaanya dan mahasiswa/i diminta bersedia dengan kelewatan yang berlaku juga mungkin mengambil masa berbulan.Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam ‘Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia’ anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa pada 3hb Oktober 2009.
Sebenarnya saya juga hadir dalam simposium tersebut namun tidak mengikuti ucapan perasmian tetapi hanya ketika perbentangan satu kertas kerja sahaja yang berjaya diikuti disebabkan saya punya midterm sebelumnya.
Mengulas lagi isu ini, Prof mengulas, keadaan ini berlaku disebabkan keadaan ekonomi negara yang kurang stabil dan kerajaan tidak dapat memberi jaminan untuk memastikan semua graduan lepasan pendidikan akan dipostingkan tepat pada masanya dan perkara ini tidak hanya berlaku di UPSI namun juga IPG-IPG, DPLI dan semua fakulti-fakulti pendidikan di seluruh IPTA dan IPTS.
Tambah beliau lagi, keadaan lewat posting ini perlu semua mahasiswa/i UPSI ketahui dan bersiap sedia biarpun ada dikalangan mahasiswa/i adalah penerima biasiswa dan juga sebahagiannya merupakan peminjam PTPTN. Beliau juga menasihatkan mahasiswa/i mengambil langkah berjimat cermat melalui sekarang kerana kemungkinan besar bajet universiti akan dikurangkan disetiap bahagian 10-20%.
Menyentuh inisiatif yang dilakukan di peringkat UPSI, universiti akan membuka kos yang bukan hanya melibatkan pendidikan bagi memberi peluang yang lebih luas kepada pelajar untuk bukan hanya mendapatkan pekerjaan bukan sahaja sebagai guru namun mampu untuk ditempatkan dalam prospek lain. Sebagai contoh kita dapat lihat, ijazah sarjana muda bahasa arab dengan pendidikan, ijazah sarjana muda pengajian malaysia. Mahasiswa/i juga dinasihatkan supaya merancang lebih awal dan bijak mencari peluang pekerjaan yang lain bagi menghadapi isu kelewatan posting ini.

2) Respon dari pegawai KPM, En Saufi Ketua Penolong Setiausaha Unit Perkhidmatan Guru (1), Bahagian Sumber Manusia

Saya mengambil inisiatif untuk berhubung terus dengan pegawai KPM yang terlibat dengan urusan posting ini.
Isu lewat posting sememangnya akan berlaku pada tahun hadapan. Kerajaan setakat ini akan mengambil guru mengikut unjuran-unjuran sebenar kekosongan guru di seluruh sekolah di malaysia. Berikutan dengan itu, mahasiswa/i dalam bidang pendidikan tidak akan dijamin dipostingkan dalam masa terdekat sebaik sahaja mereka graduat. Kelewatan untuk posting juga dikatakan berikutan perubahan sistem 2 kali penempatan ke sekolah berbanding 4 kali penempatan sebelumnya. Kemungkinan masa yang diambil untuk mahasiswa/i dipostingkan adalah lebih lama dari kebiasaan kesan daripada perubahan sistem ini.
Mengulas mengenai isu posting, mengenai interview yang dilakukan kepada lepasan UPSI yang baru sahaja bergraduat bulan lapan yang lepas, ramai dikalangan mereka gagal dalam ujian INSAK . Seramai lebih kurang 400 orang gagal ujian insak dan 20%-30% dari UPSI. Hal ini kemungkinan dilihat kurang bersedia apabila menghadapi interview samaada dari segi mental dan fizikalnya dan juga masih lagi kurang dalam kemahiran berkomunikasi terutamanya. Keadaan ini sememangnya serius dan perlu diambil kira oleh kita semua yang bakal bergraduat kelak.
Bagi pelajar DPLI, mereka tidak perlu lagi untuk interview apabila tamat pengajian kelak berikutan telah diinterview sebelum pengambilannya. Beliau juga bersedia untuk bertemu dengan mahasiswa/i tahun akhir terutamanya dalam memberi penerangan terus berkenaan dengan isu penempatan dan kretiria dalam interview.
Saya menyeru kepada mahasiswa/i UPSI supaya bertenang dan bersabar, kerana sememangnya isu ini bukannya isu kita tidak dapat posting cuma isu kita lambat posting. Apa-apapun saya akan maklumkan perkembangannya dari semasa ke semasa.

‘Transform with knowledge’
Mahasiswa Kebajikan
NUR AQILAH HANIS BT MOHD YUSOFF
Exco Akademik & Kerjaya MPP UPSI 08/09
p/s : Thank you so much Aqilah for this entry.

Monday, October 5, 2009

SEKITAR SYAWAL DI KELANTAN

Alhamdulillah, kesyukuran dipanjatkan pada Allah atas nikmat yang diberi. Entry ini sekadar ingin berkongsi kegembiraan sepanjang sambutan Syawal di kampung. Sambutan yang sederhana, namun pertemuan antara keluarga itu menambahkan seri dan kemeriahan menandakan kesyukuran meyambut hari kemenangan




Ayah diawal pagi raya. Muka tensen ayah menunggu mak untuk pergi solat sunat Aidilfitri




Saya dan abang fakrol (abg ketiga). Sebelum bergerak ke masjid, sambil menunggu mak juga. Gambar ni kredit untuk abang fakrol bila dia baca blog ni. He, dengan harapan moga raya haji ni dapat duit raya lebih sikit. Jasa beliau yang sentiasa teman saya kemana-mana amat saya hargai. Ni mungkin raya terakhir beliau sebelum beliau ada 'tanggungjawab' baru.


Saya dan adik juga menunggu mak untuk ke masjid. Penghargaan untuk beliau kerana selalu tolong saya buat kerja rumah. Sudah nasib dia sebab saya tiada adik perempuan..

Akhirnya, siap juga pn Paridah kita ni. Ampun mak...Halalkan susu yang saya minum sewaktu saya kecil. Doakan saya jadi anak yang baik..
Mok ziarah kami..



Selepas solat sunat raya, ayah menerima panggilan yang sepupunya meninggal. Jadi ayah dan mak bergegas menziarah arwah. Tinggalah saya, abang fakrol dan adik. Yang lain balik rumah mertua. Abang long ikut ayah. Jadi, mok (nenek) dan keluarga datang ziarah kami bertiga..
Family Day ( Raya ketiga)
Abang fakrol bakar ayam, Pak Ngah duk perhati..

Kakitangan majlis..he. Saya tak masuk campur, dah penat sediakan perap ayam.

Pak Saudara saya yang sentiasa hensem.. Ayah man berbaju hijau. Pak Ngah berbaju kuning. Depa ni makan saja

Ahli keluarga kak ipar saya (kak long). Ramai sungguh dia bawa balik. Ni baru tak sampai separuh..

Family day yang dirancang last minute, tapi ok la. Dapur petang tu sangat bising dan riuh rendah kerana saya memaksa abang long, abang cik dan adik membantu. Mak, ayah dan kakak-kakak ipar tiada. Jadi nasib mereka la. Nak makan kena la tolong. Apa-apa pun terima kasih pada Mak Ngah, ajar saya resepi dan cara perap ayam yang best tu..Ini sahaja yang sempat saya rakam sepanjang raya di kampung.

p/s: Selamat datang Nur Hadif Rifqi dalam keluarga Husin Sulaiman. Sepupu baru saya ni. Juga seorang putera. Bila la nak dapat puteri. Asyik putera sahaja. Kalau arwah atok ada mesti dia gembira sambut cucunya. Kali ini semua kenduri dan jemputan kahwin sahabat-sahabat saya tidak dapat hadir. Tak merasa kendri kahwin raya ni. Moga dirahmatiNya semuanya.

Friday, September 25, 2009

PERUTUSAN HARI RAYA EIDUL FITRI 2009/1430 H

PERUTUSAN HARI RAYA EIDUL FITRI 2009/14230H
MPP PRO KEBAJIKAN
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS

Assalamualaikum wbrkth dan Salam Kebajikan,

Segala puji dan syukur kepada Allah, Tuhan sekalian alam di atas segala nikmat dan rahmat yang telah dianugerahkan kepada kita selaku para hambaNya yang diberi kemudahan untuk berada dibumi Universiti Pendidikan ini. Tasbih, tahmid dan istighfar kita ucapkan bagi menyucikan segala dosa,noda dan kekurangan diri kita yang tidak pernah lekang dari kecuaian serta kemaksiatan kepada-Nya.

Selawat dan salam kita lafazkan khusus untuk junjungan besar Rasulullah sallallhu alaihi wasallam, Nabiyyul Rahmah, petunjuk kepada mereka yang rindukan hidayah, inginkan salamah,juga berkat di dunia dan akhirat.
Sahabat-sahabat dan seluruh warga Universiti Pendidikan Sultan Idris yang dikasihi,
Selamat menyambut Aidulfitri dari kami barisan MPP Pro-Kebajikan UPSI. Hari kemenangan bagi ahli-ahli ibadah yang telah berjaya kembali kepada fitrah setelah tiga puluh hari melatih nafsu buas untuk menjadi muthmainnah (tenang/tunduk) dan juga menjadi orang-orang yang bertakwa.

Dalam detik masa yang penuh berharga dan barakah ini marilah kita sama-sama merenung sejenak hari-hari yang telah berlalu dalam bulan yang penuh mulia yang telah kita lalui bersama-sama di Universiti Pendidikan tercinta ini.

Bersama kita bersyukur sekiranya kita berjaya mendidik jiwa kita ke arah yang lebih baik dari sebelumnya. Sudah pastinya, latihan tadarrus al-Quran, tarawih berjamaah, majlis ilmu dan qiam ditengah malam menjadi kenangan manis bulan ramadhan dibumi UPSI yang tercinta ini, yang tidak akan dapat dilupakan oleh kita semua dan sayugia jangan dilupakan pada hari-hari yang mendatang.

Bersama kita ishtighfar, jikalau ruang masa di bulan Ramadhan ini hanya diulit tidur panjang yang lena, kata-kata yang tidak bermakna atau sekadar mengisi perut yang lapar di waktu berbuka. Apatah lagi membuat dosa. Kami memohon ampun dari-Mu ya Allah.

Rakan-rakan mahasiswa dan seluruh warga UPSI sekalian,
Perjuangan menuntut ilmu di bumi Universiti Pendidikan Sultan Idris ini penuh dengan duka lara. Sentiasa teringatkan suasana permai desa dan senyum tawa ibunda dan ayahanda. Manis riang juga timbul sekali sekala ketika bersama-sama sahabat tercinta yang menjadi anggota keluarga di mana-mana jua. Sudah menjadi lumrah dunia mahasiswa. Al-Imam al-Syafei berkata ilmu tidak akan dapat dicapai melainkan dalam keadaan susah dan derita. Maka marilah kita sama-sama menggunakan peluang keberadaan di kampung halaman untuk memohon maaf kepada kedua ibu-bapa, kaum kerabat, sahabat-sahabat dan seluruh umat Islam amnya.
Bagi yang tidak pulang, bersabarlah. Di hari raya ini usahlah banyak kita melayan perasaan sedih teringatkan ayah bonda dan sanak saudara dikampung atau yang telah pergi. Banyakkan bertakbir dan hayatilah roh hari raya yang diajarkan oleh agama kita. Hari raya ialah hari kemenangan bagi seluruh umat Islam. Keperitan dan mehnah yang dilalui di Universiti Pendidikan ini kadang-kadang diperlukan oleh kita untuk menjadi matang juga mengenal kehidupan. Islam dalam sejarahnya yang agung juga tidak terlepas dari dikunjung ujian dan dugaan.

Jagalah Keselamatan Diri dan Berhati-hati Bagi yang Memandu
Menyedari dan menginsafi tanggungjawab kami selaku kepimpinan pelajar UPSI, kami dengan rendah hati memohon sahabat-sahabat mahasiswa berhati-hati dan senantiasa menjaga keselamatan diri tatkala pulang dan datang dari kampung. Bagi yang menaiki bas terutamanya yang terpaksa menaikinya di KL, berwaspadalah dan bawalah teman seiring semasa perjalanan ke Kuala Lumpur. Senantiasa prihatin terhadap barang-barang penting seperti komputer riba, dompet dan sebagainya agar tidak tercicir.

Bagi yang memandu kenderaan sama ada kereta atau motorsikal, berhati-hatilah ketika memandu dan pastikan kenderaan sahabat selamat dan berada dalam keadaan baik sebelum meneruskan perjalanan pulang. Jangan memandu dengan tergesa-gesa, bersabarlah di jalan raya. Moga-moga kita dilindungi Allah dari musibah.

Kirimkan Ucapan Salam Aidilfitri Dari Kami
Kami barisan MPP Pro-Kebajikan ingin memohon sahabat-sahabat mahasiswa sekalian untuk menyampaikan ucapan salam eidulfitri buat ayahanda dan ibunda tercinta dan tidak lupa juga buat sanak saudara dikampung. Sampaikanlah ucapan selamat sejahtera dan salam kemenangan dari kami teman seakidah dan se-Islam sahabat sekalian.

Mohon Kemaafan dari Segala Kesilapan,
Akhir kalam, cukuplah sekadar itu dari kami barisan MPP Pro-Kebajikan. Kami dengan rendah hati memohon kemaafaan dari seluruh sahabat-sahabat mahasiswa dan seluruh warga Universiti Pendidikan Sultan Idris yang dicintai ini atas segala kesilapan dan kekurangan kami disepanjang tahun sebelum ini. Moga-moga dengan kemaafan diberikan kita dapat mengeratkan lagi hubungan persahabatan atas nama Islam.

Marilah kita doakan semoga Ramadhan yang telah kita lalui benar-benar diterima oleh Allah s.w.t sebagai bekalan kita di hari akhirat kelak. Sambutlah Hari Raya pada kali ini dengan penuh rasa keinsafan dan syukur yang tidak terhingga kepada Tuhan. Sesungguhnya nikmat Allah yang dianugerahkan tidak bertepian. Gunakanlah hari raya ini untuk kita mengukuhkan lagi ukhuwwah dan persaudaraan antara kita semua dan berusahalah untuk kita menjadi Ummatan Wahidah Fil Amal al-Islami (umat yang bersatu dalam amal Islam.

Salam Aidulfitri,

Akmal b. Madzir
Norhafizawati bt. Mahmad Rozali
(Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah MPPUPSI 08/09)

Arif b. Mohamad
Nur Aqilah Hanis bt. Mohd Yusoff
(Exco Akademik dan Kerjaya MPPUPSI 08/09)

Mohd Zulhilmi b. Mohamad
Adriyani bt. Yamin
(Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan MPPUPSI 08/09)

Norhisyam b. Che Hamid
Mohd Hanif Hazwan b. Ab. Rahman
( Exco Kesenian dan Kebudayaan MPPUPSI 08/09)

Friday, September 11, 2009

Munajat Seorang Hamba


" Ya Allah aku memohon kepada-Mu rahmat yang memberikan hidayah pada hatiku dan melengkapkan kesempurnaan diriku. Dan menampung kekuranganku dan memperbaiki apa yang tiada pada diriku dan menaikkan kedudukanku dengan persaksian dan menyuscikan perbuatanku,dan memberikan kepadaku ilham dan mengembalikan kepadaku ketenangan dan melindungiku daripada kejahatan.
Ya Allah anugerahkanlah buatku keimanan dan keyakinan yang tidak kufur selepasnya, dan rahmat yang membolehkan aku mencapai kemuliaan dunia dan akhirat. Ya Allah ku pohon kepadaMu kemenangan dan kedudukan para syuhada dan kehidupan orang yang bahagia dan kemenangan atas musuh.
Ya Allah penuhkanlah hajatku, walaupun lemahnya diriku dan amalanku, namun aku tetap mengharapkan rahmatMu. Maka aku memohon kepadaMu menunaikan segala perkara yang melegakan dada, sebagaimana Engkau menyelamatkan, selamatkanlah kami daripada api neraka, dan daripada gangguan kekufukuran dan fitnah kubur.
Ya Allah apa yang tidak mampu aku memintanya kerana tidak sampai niatku sedangkan Engkau menganugerahinya kepada hamba-hambaMu, maka aku memintanya. Aku mengharapkan dengan rahmatMu wahai Tuhan sekalian alam.
Ya Allah yang memiliki berbagai rahsia dan urusanNya, aku memohon kepadaMu keselamatan pada hari kiamat, dan syurga pada hari yang kekal bersama dengan muqarrabin yang telah bersaksi, para Mukmin yang sujud yang menunaikan janji, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Penyayang dan melakukan apa yang Engkau kehendaki.
Ya Allah jadikan kami ini sentiasa menyampaikan hidayah dan mendapat hidayah, bukannya yang sesat dan menyesatkan, pembawa keselamatn buat para waliMu memerangi musuhMu, kami cinta dengan kecintaanMu orang yang mencintaiMu dan memusuhi sesiapa yang memusuhiMu.
Ya Allah inilah doa-doaku, kabulkanlah ia, dan ini merupakan usaha dan tawakal buatMu.
Ya Allah kurniakanlah cahaya dalam hatiku, cahaya dalam kuburku, cahaya dihadapanku, dan cahaya dibelakangku, dan cahaya disebelah kananku dan cahaya disebelah kiriku dan cahaya dari atasku dan cahaya dari sebelah bawahku dan cahaya pada pendengaranku dan cahaya pada penglihatanku dan cahaya pada rambutku dan cahaya pada kulitku dan cahaya dalam dagingku dan cahaya dalam darahku dan cahaya dalam tulangku.
Ya Allah kurniakanlah buatku cahaya yang agung dan berilah kepadaku cahaya, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan Maha Mulia dengannya, Maha Suci Dia yang tasbih itu khas buatnya, Maha Suci Dia yang memiliki anugerah dan nikmat, Maha Suci Dia yang memiliki kemuliaan dan pemurah, Maha Suci Dia yang memiliki keagungan dan ketinggian"
p/s: sama kita koreksi diri kita di fasa terakhir Ramadhan. Teringat pesanan salah seorang penceramah 'Bicara Wanita'. Kata beliau , sebulan kita di latih di dalam Universiti tarbiyah (Ramadhan) dan ianya perlu ada keberlangsungan dan praktikal pada sebelas bulan yang mendatang sehinggalah kita bertemu kembali Ramadhan yang seterusnya ( InsyaAllah).