Wednesday, January 21, 2009

I just realize that..

Alhamdulillah peluang itu sentiasa ada untuk kita menyelami dan menghayati setiap ciptaan yang MAHA ESA..cuma kita terlalu jarang untuk menghargai segenap ruang-ruang yang disediakan. Manusia akan menghargai setiap yang ada di depan mereka ketika mana ia hilang atau pun pergi begitu sahaja. ketika itu lah manusia akan meratapi setiap kebaikan yang dulunya tidak pernag dihargai. Ataupun mungkin waktu itu, manusia akan sedar bila mana apa yang didepan mata itu terlalu sakit sehingga tidak dapat dirawat lagi.
Bila teringat perkataan sakit, teringat pada ayah di kampung. Pada 14 hb Januari 2009 ayah telah menjalani satu pembedahan di bahagian perutnya. Pada waktu itu semua abang saya sudah kembali ke kampung. Cuma saya sahaja tidak pulang kerana tuntutan kuliah yang agak padat. Alhamdulillah lebih kurang 4 jam di bilik pembedahan ayah selamat menjalani pembedahan itu. Saya telefon ayah pada petang selepas pembedahan. Suaranya agak riang tiada tanda-tanda yang dia sakit. Apa yang saya tahu dia makin sihat. Dia juga pesan supaya saya tak pulang ke kampung. Konfius saya ketika itu samada nak pulang atau tidak. Ayah melarang saya pulang sebab dia takut mengganggu saya belajar.Lama saya berfikir. Esoknya saya telefon abang cik, saya bagitahu yang saya dah beli tiket dan akan pulang juga menziarahi ayah..Kepulangan saya ke kelantan kali ini banyak mengajar saya sesuatu yang baru. Yang dulu mungkin saya tidak sedar...Now i realize that......


1) Lelaki juga menangis


- mungkin agak jarang saya melihat lelaki menangis. Adik beradik saya semua lelaki kecuali saya. Abang-abang saya pun sukar menangis. Jika mereka sedih sekalipun mereka sedaya upaya menahan air mata. Tapi ayah menitis air mata. Ayah menitis air mata sebab saya. Abang cik bagitahu ayah menangis bila dia dapat tahu yang saya akan pulang ke kampung. Katanya ayah terharu sangat. Baru saya sedar yang ayah sebenarnya mengharapkan saya balik cumanya dia risau dia akan mengganggu saya belajar. Sungguh saya tersentuh. Waktu tu rasa nak berlari pulang ke kampung segera. Bila saya sampai di hospital, ayah tidur. Hanya mak ada disisi ayah. Saya salam mak dan minta diri ke surau untuk solat jamak. Waktu tu rasa nak peluk sahaja ayah tapi saya dah berjanji tidak akan buat ayah menangis lagi sebab saya. Selesai solat saya masuk ke wad. Penuh suadara mara. Maksu saya dari Johor juga pulang menjenguk ayah. Saya lihat mata ayah merah. Saya tahu ayah menangis lagi. Tapi waktu tu saya kuatkan hati, pergi dekat ayah dan mencium tangannya dan saya tanya "ayah sihat?" sambil tersenyum.Bukan tak nak peluk ayah tapi saya pasti jika saya buat macam tu sekali lagi air mata ayah akan menitis. Abang cik bagitahu ayah menangis lagi bila jumpa anak saudara nya dari Johor pulang semata-mata melawatnya. Sudah empat tahun mereka tidak jumpa, tapi pada waktu ayah sakit mereka pulang.Ayah akan menangis bila jumpa siapa-siapa sahaja yang rapat dengannya. Begitu lembutnya hati ayah yang selama ini amat tegas. Saya sedar seorang lelaki, seorang pemimpin juga boleh dan perlu menangis. Dan tiada salah jika mereka menangis....sebab mereka juga insan ciptaan Allah.


2) Seorang isteri sentiasa sabar


Di wad 1(wad lelaki) yang ayah tinggal mijoriti yang menjadi penjaga adalah wanita. Dan apa yang mengagumkan saya wanita itu bergelar isteri kepada seorang lelaki. Sangat jarang anak yang menjaga. Boleh dikira berapa kerat sahaja anak yang menjaga ayanhnya. Kadang-kadang timbul rasa kesian bila melihat mak cik- mak cik menjaga suami. Kepenatan jelas tetgambar di wajah mereka. Mana tidaknya ada yang sudah berada di hospital berminggu-minggu kerana menjaga suami mereka. Senyuman sentiasa terukir di bibir mereka walaupun penat. Tidak penah jemu melayan setiap apa yang suami mereka minta. Jika hendak makan mereka ambilkan. Bila suami mereka sakit badan mereka urutkan. Saya yang muda ini tersenyum dari jauh. Dalam hati terdetik, sabarnya wanita. Jika sebelum ini di marah suami sebab kesilapan yang dibuat, jika dulu disakiti suami sebab ada yang tidak lengkap, tapi itu semua lenyap begitu sahaja. Umpama tulisan di atas pasir. Mereka tidak pernah simpan dalam hati. Begitu juga mak. Mak sentiasa sabar. Abang kata biarlah kami anak yang jaga ayah. Mak jawab yang ayah tak nak. Dia nak juga mak yang jaga. Lain anak yang jaga berbanding isteri. Saya tahu mak penat tapi kepenatan itu ditutupi dengan kesabaran. Betul mak seorang yang amat sabar. Saya belum tentu mampu jadi sesabar mak. Saya amat kagum dengan mak..


3) Seorang ibu sentiasa berkorban


Selepas 2 hari 1 malam di kampung, saya meminta izin untuk pulang ke UPSI. Selepas bersalam dan memeluk ayah, saya bersalaman dengan mak pula. Erat pelukan mak kali ini. waktu tu saya tahan air mata. Tak sanggup saya nak melihat ayah dan mak mentiskan air mata jika saya menangis. Abang cik hantar saya ke stesen bas yang tidak jauh dari hospital. Dalam bas saya duduk disebelah seorang kakak. Dia perkenalkan dirinya sebagai kak su. Kak su juga merupakan pelajar UPSI. Saya dan kak su bersembang dalam bas. Walaupun baru berkenalan rasanya macam dah lama kenal. Rupa-rupanya kak su dah kahwin dan dah ada seorang cahaya mata. Anaknya baru berumur enam bulan. Sangat kesian saya lihat kak su. Saya tahu sudah tentu berat hati nak meniggalkan anak sekecil itu. Kak su kata dia terpaksa extent satu semester sebab mengandung. Bukan alahan yang menyebabkan dia extand tapi dia terpaksa mendapat rawatan khas disebabkan sebelum ini dia sudah mengalami dua kali keguguran. Dan saya jangka rahimnya tidak kuat untuk penempelan bayi. Tegarnya kak su. Dia kata walaupun dia extent tapi dia tamat belajar sama dengan kawan-kawannya. Saya hairan. Dia terangkan yang dia add subjek yang dia extend dalam setiap semester jadi dia boleh konvo dengan kawan-kawannya yang lain. Saya tanya tak penat ke. Dia kata faktor umur dan anak buatkan dia kuat untuk buat macam tu. Saya usik dia, tentu semangat kan belajar bila dah ada anak. Dia mengiayakan gurauan saya. Dia kata hari-harinya tidak sama dengan mahasiswa lain. Dia kena siapkan semua kerja awal kerana pada hujnug minggu kena balik melawat anaknya di kampung. Dan dia sanggup mengambil subjek yang banyak setiap semester dan saya jangka faktor utama ialah anaknya. Besar pengorbanan kak su. Seorang ibu sentiasa sanggup berkorban. cuma anak yang sentiasa tidak menghargainya. Moga kak su sentiasa diberkati Allah. Moga anak kak su yang dilahirkan dengan berat 4.1 kg akan membesar menjadi anak yang soleh.

No comments: