Sunday, July 19, 2009

Rindu yang menggamit..

Alhamdulillah sudah 2 minggu saya tinggal di rumah sewa. 2 minggu saya cuba sesuaikan diri berada disekitar Taman U ini. Alhamdulillah keadaan makin baik.Sungguh saya merindui kolej(KUO). Namun saya tidak menyesal memilih untuk hidup di luar kolej. Sebab saya nak cuba hidup berdikari.Mak, sudah tentu orang yang paling risau. Memang saya telah menjadi 'perantau' di negeri orang hampir 7 tahun. Namun saya tidak pernah merasa hidup berdikari seperti sekarang. Sebab itu mak risau. Tapi saya beritahu mak, saya nak cuba hidup di luar. Mak dan ayah akur. Mak dan ayah banyak mengalah dan merestui setiap keputusan saya sekarang memandangkan bagi mereka saya dah cukup dewasa untuk membuat keputusan sendiri. Begitu juga abang-abang saya. Apa yang penting, sekurang-kurangnya setiap minggu saya wajib menelefon mereka.

Sungguh terlalu rindukan azan di surau KUO. Kat sini sepi, tiada sebarang surau yang terdekat yang boleh azan didengari. Kadang-kadang terasa hiba dan sebak sangat. Tadi sempat menghadiri majlis perasmian Rakan Penggerak Ad-Din di KUO. Lama saya di sana. Sempat berjamaah zohor di sana. Kadang-kadang kalau lapang saya akan kesana untuk berjamaah bersama-sama dengan sahabat-sahabat yang lain.Memori surau itu cukup terpahat di hati. Di surau itulah, saya diumumkan sebagai Exco Kerohanian & Perpaduan oleh pengerusi Exco waktu itu ( sesi 2007/2008). Dan detik itu juga mengubah "daily life" saya di UPSI.

Kenangan bekerja bersama rakan exco amat saya rindui. Di sana juga saya dimarahi kakak bila 'nakal' dalam membuat tindakan. Namun semua itu menjadi satu kenangan indah walaupun selalu ditegur dan dimarahi. Disanalah adik-adik selalu berkunjung bertanyakan pelbagai soalan. Di sanalah saya belajar untuk bangun malam bersama-sama sahabat-sahabat lain untuk mendidik hati dan diri supaya lebih baik. Namun sekarang saya perlu berdikari. Itu pasti. Moga saya menjadi lebih kuat bila melaui proses kehidupan diluar. Jika saya tidak bermula disini, saya risau saya tidak mampu berdikari kelak. Abang-abang saya selalu menasihatkan saya untuk saya berdikari. Dan sekarang saya menyahut cabaran mereka.
Moga kenangan di sana terus mekar. Moga dakwah tetap dapat saya jalankan walau dimana saya berada.

Kenangan memberi pengisian untuk muslimat di KUO


Kenangan bersama rakan exco



Kenangan bersama JMK KUO 07/08



p/s: Makluman, rancangan Bicarasiswa pada 21 Julai 2009 di dewan SITC UPSI.
Panel NC UPSI, YDP MPMUM dan Presiden MPP UIAM. Saya tak dapat sertai sebab ada lab.

2 comments:

nur ariff said...

salam..
kuo pun rindu k.ja jugok.

hehe

Norhafizawati Bt Mahmad Rozali said...

wsalam..
kuo ke naa rindu kat kak? hehe..
em even adik2 ni sokmo degil + nakal, adik2 la jadi semangat pada kak slalu..
moga adik2 thabat u jadi pelapis akak2 & abg2 yang akan keluar praktikum..