Friday, January 23, 2009

YOU COMPLETE ME OR YOU COMPETE ME??


Alhamdulillah, dengan izin Allah sekali lagi terbitnya entry kali ini..sudah lama tidak menulis..dan sudah tentu agak kekok untuk saya susun ayat yang baik..Sebelum itu mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah untuk seluruh umat Islam yang telah kembali ke rahmatullah. Moga ditempatkan ditempat orang-orang yang beriman.Al-Fatihah..
Dan kita, yang masih lagi bernadi gunalah masa yang masih ada untuk melaksanakan tugas kita sebagai hambaNYA..

Sebenarnya sudah terlalu lama saya menulis artikel ni, cuma kekangan masa menyebabkan saya tidak sempat menyiapkan. Dalam kehidupan kita sudah tentu tidak semua perkara lengkap dan sempurna. Bagi saya cukup pelik jika kehidupan seseorang itu terlalu sempurna. Dalam kita berhubungan sudah tentu ada yang tidak kena dan tidak memuaskan hati. Itu saya pasti. Seorang ibu dan seorang anak pun sudah tentu kadang-kadang berlaku selisih faham. Begitu juga guru dan pelajar. Suami dan isteri. Rakan sejawatan. Sahabat baik. Pemimpin dengan rakyat. Semua itu saya pasti ada detik-detik sukar dalam kita berhubungan dan berkomunikasi. Pasti ada yang kurang. Pasti ada berbeza pendapat.Pasti ada bergaduh. Itu lumrah keran setiap insan adalah berbeza. Saya tidak faham jika ada orang yang semuanya sama.Adakah kehidupan dikelilingi orang-orang yang sama perangai akan membahagiakan kehidupan?? Ya sakit, amat sakit bila kita berbeza. Sahabat baik berbeza perangai. Rakan sejawatnya yang kadang-kadang tidak pernah mengalah. Pemimpin yang kadang-kadang tidak mahu berundur selangkah kebelakangan untuk melihat rakyatnya, rakyatnya yang sentiasa suka mengkritik. Itu memang normal.

Cumanya bagaimana kita hendak melengkapkan setiap perbezaan itu. Hidup akan bahagia jika kita belajar setiap perbezaan setiap orang. Jika kita ingin mendahului setiap perkara tanpa ingin menerima kehadiran perbezaan itu yang menimbulkan masalah. Saya pasti ia memang bermasalah. You complete me or you compete me?? Bercakap dengan teori memang mudah. Umpama menghafal teks. Hendak aplikasi dalam kehidupan harian yang sukar. Ingat saya satu artikel ustaz Hasrizal. Kenapa rumah tangga ustaz ustazah boleh berpecah. Kenapa usatz ustazah boleh bercerai. Kata masing-masing satu fikrah. Membawa matlamat yang sama. Masing satu kepala. Tapi kenapa perkara semacam itu berlaku dalam sebuah Baitul Dakwah?? Ini kerana kita lupa dan sering terlupa. Hakikatnya seorang ustaz itu pada asasnya tetap seorang lelaki dan ustazah itu tetap seorang wanita yang mana tetap mempunyai naluri yang sama dengan orang lain. Kehendak tetap sama. Cumanya bagaimana mereka melangsungkan kehidupan dan mencaturkan kehidupan itu. Tidak ada yang sempurna. Kita perlu belajar dari perbezaan itu. Percayalah menghargai dan meraikan perbezaan seseorang akan membuatkan kita senang , bahagia dan tenang. Memang proses untuk memahami perbezaan itu satu fasa yang sukar. Bayangkan seorang guru hendak memahami 40 orang pelajar yang berbeza dalam sebuah kelas. Berlapang dada dan bersabar itu yang memudahkan proses. Mungkin makan masa kita hendak menerima perbezaan itu. Mungkin 6 bulan baru kita akan kenal kawan kita. Itu bukan sepenuhnya. Kita akan lebih kenal dengan panjangnya masa. Saya percaya kata sepakat itu akan kita temui bila kita saling menghargai perbezaan masing-masing. Mungkin makan masa. Tidak mengapalah kerana suatu hari kita akan merasai kenikmatan saling melengkapi antara satu sama lain.

1 comment:

~maharani~ said...

salam.
tahniah ja atas penghasilan entry kali ini...lama tak berbual dengan ja tentang isu2 cam ni kan.. terasa cepat benar masa berlalu sehinggakan kita sibuk dengan urusan dunia sampai terlupa rupanya kita masih memerlukan waktu untuk berkongsi rasa...

semuga ada masa dan waktu untuk kembali seperti dulu..semuga ja kuat tempuh segala dugaan dunia..mambruk...wslm