Tuesday, September 8, 2009

Makin dekatkah DIA?

Alhamdulillah.


Dua tiga hari kebelakangan ini merupakan detik-detik yang amat perit bagi Nur. Tidak kira sebagai mahasiswa mahupun hamba Allah. Ramadhan makin memecut pergi. Hanya tinggal beberapa hari berbaki lagi untuk Ramadhan tinggalkan kita.


Ramadhan kali ini amat menguji Nur. Teramat sangat. Nur sememangnya menanti kedatangan Ramadhan. Namun hati Nur makin gelisah. Ramadhan merupakan universiti tarbiyah umat Islam. Dan kali ini Nur memang ditarbiyah. Dia rasa tidak terdaya untuk menghadapi ujian seberat ini. Sepanjang hidup pelbagai mehnah Nur hadapi baik sewaktu Nur meminpin mahaupun ketika dipimpin. Namun ujian kali ini teramat dahsyat sekali.


Sesungguhnya Allah lebih tahu apa yang terpahat dan terbuku dihati. Mungkinkah ini satu cara Allah mendekatkan lagi Nur dengan DIA. Ya, mungkin.


Usai memberi salam solat sunat tadi, seseorang berada disebelah Nur. Nur amat kenali dia. Dialah antara salah seorang perintis pemimpin yang Nur tinggalkan di alam kampus.


" Kak ada orang bagi bungkusan untuk akak, lepas tu ada buku sekali"


Nur buka. Oh rupanya niqob sewaktu belajar dipondok dulu. Nur belek lagi, ada sebungkus biskus. Dan last skali Nur lihat ada sebuah buku. Nur tidak sempat membelek buku tersebut. Imam mula mengagkat takbir menandakan seruan berbicara dengan KEKASIH yang satu.


Sepanjang solat, Nur sungguh takut dan sebak. Tapi Nur kuatkan diri untuk terus berbicara dengan DIA. Salam terakhir solat sunat witir, sekali lagi buatkan Nur sebak. Allahuakbar kuatnya tarbiyah DIA kali ini. Selepas Nur bersalaman dengan jamaah muslimat yang lain, Nur terus duduk ditepi bungkusan tadi. Nur capai buku tadi. Laju air mata kali ini. Tidak tertahan rasa untuk tanggung ujian kali ini. Sebuah buku tulian DR. AIDH AL-QARNI yang bertajuk '30 Kunci Meraiah Kebahagian, Penyembuh Masalah Kejiwaan'. Ada semacam sepucuk surat ditampal di kulit buku. Kali ini nur tidak dapat menahan air mata dia.

Buat Orang Muda.
Acara kamu masih menunggu puncaknya
walau terkadang salah bicara
Namun DIA tetap cinta
Walau terkadang sasar gayanya
DIA tetap menunggu dirimu berbicara
Bicara cinta antara kamu dan DIA
Bicara cinta agung yang pasti tiada taraNya
Berbahagialah orang muda
Yang pasti tahu datang dan perginya,
hanya disisi Tuhan yang ESA
(anak bongsu)




Sungguh air mata Nur makin deras. Nur sangat terharu dengan pemberian dari seorang adik kepada seorang kakak. Nur terimbau kata-kata adiknya.

"Kak kita dah tak sebilik. Kalau tak saya selalu tengokkan akak. Saya akan cam akak ada pendam sesuatu melalui cara solat akak. Waktu tu akak akan nampak lain. Akak luahkan semua benda waktu tu. Tapi sekarang saya tak dapat dah tengok akak lagi. Sabarlah kak. Allah sayang akak sebab tu dia uji akak macam ni. Mungkin ini petanda akak akan menjadi tetamu DIA tak lama lagi.."


Namun cepat Nur beristighfar kerana ada tugas yang menanti diluar sana. Perasaan itu tidak boleh dilayan. Masih banyak gerak kerja yang menanti. Dia berdiri. Walaupun langkah keluarnnya dari surau bersahaja, tapi hatinya masih lemah untuk mengahadapi realiti yang sebenarnya. Kekuatan itu masih berbaki kerana satu, ya kerana Nur tahu Allah itu sentiasa disisi dia. Segalanya yang terbaik Allah catur untuk hambaNYA. Itu Nur yakin. Walaupun kekuatan itu hanya mampu Nur bina dalam beberapa detik, Nur rasa tenang. Nur tahu beberapa detik selepas ini perasaan sebak itu akan datang lagi, tapi Nur yakinkan diri bahawa Allah akan sentiasa memberi ketenangan padanya. Yang penting selalu dekatkan diri padaNYA kerana DIA pemilik segalanya.


"Ya Allah, tiada Tuhan yang sebenar melainkan Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku, aku adalah hambaMu, dan aku berjanji mentaatiMu semampuku. Ku kembalikan kepadaMu segala nikmat yang Kau berikan dan aku kembali kepadaMu dengan dosa yang aku lakukan. Ampunilah aku, kerana tiada siapa yang dapat mengampuniku melainkan Engkau"

No comments: