Monday, June 28, 2010

Aminah "Bunga Kaum Quraisy"


Aminah, wirawati dengan seribu satu pengorbanan yang jarang diketengahkan. Merupakan sebuah buku ringkas yang akan membawa kita menelusuri kisah hidup bonda insan teragung yakni Nabi Muhammad.

Tidak pernah terdetik dihati saya untuk memiliki buku ini. Niat dihati hendak membeli buku Aisyah Ummul Mukminin yang mana sudah lama dihajati, tinggal lagi menunggu duit gaji (^_^)..Tapi kita merancang, Allah jua merancang. Buku yang dihajati sudah habis stok. Terpaksalah saya menempah dan jawapannya tunggulah gaji bulan berikutnya..Tidak apalah, menanti itu satu penyiksaan tetapi menanti dengan kesabaran satu kemanisan..

Hampir sahaja saya ingin meninggalkan kedai buku begitu sahaja, tiba-tiba mata terpaku pada sebuah buku kuning..Nampak makin cantik dihiasi dengan bunga berwarna merah jambu..Memang merah jambu warna kegemaran saya..

"Aminah : Bunga Kaum Quraisy"..Begitulah buku yang menyebabkan saya berdiri lama dikedai itu. Hanya sebab sebuah buku hampir setengah jam saya meneliti kandungannya. Saya tekad untuk memilikinya.

Alhamdulillah hampir separuh buku saya telah membaca buku ini..MasyaAllah, terasa satu semangat yang menusuk jiwa. Air mata gugur apabila membaca bait-bait ayat yang menyentuh hati..Hebatnya Aminah...Hidupnya singkat namun sentiasa duji dengan pelbagai peristiwa dan mampu menempuh dugaan hidup tanpa ada keluhan panjang.

Sabda Rasulullah S.A.W:

Allah memindah-mindahkanku daripada tulang sulbi ayah-ayah yang baik ke rahim ibu-ibu yang suci dalam keadaan suci dan terdidik. Sekiranya suatu keturunan bercabang dua, maka Allah menjadikanku berada pada cabang yang terbaik antara kedua-duanya"
(Ibnu Abbas)

p/s: Bila ingat gaji ingat RFC..huhu (*-*) dan teringat kepada anak buah saya yang bernama Nur Aminah


No comments: