Monday, July 26, 2010

Jubah untuk ayah, Terjemahan Al-Quran untuk adik


" Jaa, kalau jaa dah kerja, satu benda sahaja yang ayah nak jaa beli kat ayah. Benda yang paling murah harganya. Benda yang ayah sendiri boleh beli. Tapi ayah nak rasa hasil tilik peluh jaa" bicara ayah.

Saya sendiri tidak tahu bila ayah membuat permintaan ini. Tapi saya terkedu. Otak berfikir. Benda apakah?

" Yah, kalau jaa mampu insyaAllah. Tapi jangan la kereta yah..tak mampu jaa..Jaa pun nak minta ayah belikan kereta untuk jaa.." Respon saya dalam gurauan.

" Benda paling murah..Nanti la jaa dah jadi cikgu ayah bagitau la" ucap ayah

"Ala tak nak la..Jaa nak tau sekarang. Boleh la" pinta saya

" Ayah nak jaa belikan ayah jubah. Tapi bukan jubah labuh tu. Yang sampai lutut tu. Ayah nak buat solat je. Biasakan jaa suka belikan ayah baju raihan" Ulas ayah.

" Oh, esok la jaa beli kat kedai ye kalau ayah nak pakai" cepat-cepat saya jawab

" La, kan ayah cakap nak duit hasil jaa kerja. Ayah pun boleh beli kalau ayah nak" Bagitau ayah sekali lagi agar saya faham.

Permintaan ayah itu selalu bermain diminda saya. Jarang saya belikan ayah barang. Malah jarang juga dia buat permintaan. Paling tidak saya belikan baju melayu ala raihan. Ayah kerap pakai baju yang saya beli. Kalau mak saya selalu belikan dia hadiah. Mungkin mak wanita jadi saya memahami apa yang sesuai untuk mak.

Kini saya bekerja. Walaupun bukan kerja tetap. Gaji hanya cukup untuk menampung diri sendiri. Saya dah niatkan dalam hati untuk belikan hadiah untuk ayah. Menunaikan permintaan ayah dengan segera yang mungkin. Takut saya tidak sempat menunaikannya.

Alhamdulillah gaji pertama saya belikan ayah sehelai jubah atau lebih dikenali dengan kurta. Gembira sungguh ayah bila saya telefon walaupun baju itu masih dia tidak lihat lagi. Abang Long bagitahu saya yang ayah menelefon dia dan bagitahu yang saya belikan jubah untuk dia. MasyaAllah pemberian yang tidak seberapa itu amat memberi kesan pada ayah. Untuk mak, saya belikan sehelai tudung berwarna pink. Tanda kasih sayang buat bonda tercinta walaupun tidak diminta.

InsyaAllah, esok 27hb Julai 2010 akan saya berikan hadiah ini untuk mereka sekembalinya saya ke negeri serambi mekah itu untuk bercuti.

Begitulah cinta ayah dan ibu tanpa syarat. Allahurabbi, akan ku bahagia kan ayah ibu selagi hayatku ada. Sungguh lahirnya Norhafizawati ke dunia ini bukan untuk ayah dan mak semata. Anakmu ingin berbakti untuk ummah. Redhai lah pilihan jalan anak mu ini.

Buat adikku, Akak hadiahkan senaskah terjemahan Al-Quran untuk mu. Terjemahan akak yang akak miliki hampir empat tahun. Betapa beratnya akak hendak lepaskan terjemahan Al-Quran itu kerana ianya peneman suka duka akak sepanjang akak berada di alam kampus.Walaupun akak mampu hadiahkan terjemahan baru , namun akak sudah niatkan untuk berikan terjemahan Al-Quran milik akak. Akak ingin kamu rasai ruh perjuangan yang akak bawa selama ini. Akak ingin sentuh hati mu dengan ayat-ayat Allah. Moga kamu manfaatkan. Moga Al-Quran menjadi pedoman hidupmu Muhammad Eizlan Amir B Mahmad Rozali....Kehadiranmu tidak ramai yang sedar kerana ramai yang menyangka akak anak bongsu. Namun akak bangga mempunyai adik seperti mu. Kamu imam keluarga kita...

p/s: entry ini mungkin peribadi. Namun jika umur saya panjang saya ingin menbaca nya semula di hari-hari akan datang. Jika umur saya tidak panjang, saya ingin keluarga saya membaca entry ini. Tidak mampu saya tinggalkan mereka dengan harta dunia. Cinta saya pada mereka dengan doa yang disandarkan pada Allah.

~SALAM NISFU SYAABAN...Bermula lembaran baru ~

2 comments:

Rabi'ah Al-Adawiyyah said...

salamullahi alaik, nice blog...n post ni sgt menyentuh hati ana, rindu kat ayah ibu d kg..hope kt adalah anak solehah bt parents kt,aamiiin ya rabb al-'alamin..salam ziarah...

Norhafizawati Bt Mahmad Rozali said...

Rabia'ah Al-Adawiyyah:
Salam..syukran atas kunjungan ukht d rumah ana y tak seberapa ni..Sama2 kita cuba menjadi anak y solehah...Moga dalam jagaan Allah senantiasa..Salam Ukhwah =)