Wednesday, November 12, 2008

Cinta Yang Tragis


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..



Alhamdulillah..

Selepas isyak tadi,sempat saya membaca beberapa emel yang dikirimkan oleh teman-teman saya. Salah satu artikel yang menarik minat saya ialah artikel yang bertajuk "CINTA YANG TRAGIS".


- Cinta Yang Tragis-

Saya pernah hadir dalam satu pengisisan yang diberikan oleh salah seorang pensyarah saya. Beliau membawa kisah mengenai A,B,C dan D. A merupakan seorang perempuan yang sangat cantik. Dia digilai oleh ramai lelaki. Akhirnya, A jatuh cinta kepada B dan mereka pun bertunang. Mereka dipisahkan oleh lautan kerana B tinggal di sebuah pulau yang begitu jauh. Namun lautan tidak sesekali mampu memisahkan mereka kerana rasa cinta yang saling berputik di dalam nurani hati mereka.

Pada suatu hari, takdir Allah menentukan bahawa B jatuh sakit. B menghidap satu penyakit yang begitu kronik. A berasa sangat sedih. A ingin bertemu dengan B. Rasa cinta yang begitu menggunung menyebabkan A menebalkan muka bertemu dengan C kerana C sahaja yang memiliki bot. A merayu kepada C untuk meminjamkannya bot tersebut agar dia dapat bertemu dengan B.

C pula meletakkan syarat. A perlu tidur dan bermalam dengan C. Kerana rasa cinta yang begitu tinggi kepada B, A sanggup tidur bersama C. Maka keesokan harinya, A pun merentasi lautan untuk bertemu dengan kekasihnya, B. A menceritakan segala-galanya kepada B dan akhirnya B memutuskan hubungan mereka. A pulang dalam keadaan sedih dan bertemu dengan D. A menceritakan kisahnya dari mula kepada D. D bersimpati dengan A dan akhirnya berkahwin dengan A. Inilah pengakhiran sebuah kisah cinta yang tragis.

Lantas pensyarah saya menanyakan kepada kami, apa pendapat kalian mengenai A, B, C dan D? Maka bermulalah sesi kutuk-mengutuk A, B,C dan D. A dikatakan perempuan murahan, gedik, bodoh dan lain-lain lagi. B pula dikatakan zalim, tidak memahami hati wanita dan seterusnya. C pula dikatakan mengambil kesempatan, menindas wanita dan lain-lain. D yang begitu baik kerana melakukan pengorbanan pun dikatakan sebagai dayus.

Kemudian, pensyarah kami pun menceritakan perkara tersirat di sebalik kisah tersebut. C rupa-rupanya merupakan seorang wanita tua dan A sebenarnya bermalam dan tidur dengan wanita tua tersebut. Dan B pula tidak mahu mengahwini A kerana dia hanya akan hidup di dunia buat beberapa hari sahaja lagi dan dia
tidak mahu menzalimi dan menghancurkan masa depan A dengan hanya mengahwininya buat beberapa hari. D pula sememangnya tidak melakukan apa-apa kesalahan dan hanya bersimpati dengan nasib A.

Akhirnya kami sedar bahawa kami telah berprasangka buruk dengan A, B, C, dan D. Sama halnya kita. Kita slalu meluahkan komen dan pendapat kita tanpa mengetahui keadaan dan sitausi yang sebenar..


Begitulah kisah " Cinta yang tragis". Bukan perkara cinta yang menjadi pokok kupasan saya tetapi bagaimana sikap kita pada hari ini yang selalu bersangka buruk. Kita tidak pernah kenal si A namun kita secara membuta tuli menuduh dia yang bukan-bukan kerana khabar angin yang kita dapat. Begitu sebarang isu yang berlaku di kampus atau skop yang lebih luas lagi di negara kita sendiri. Contohnya kita katakan imam Samudera sebagai pengganas, namun kita sendiri tidak pernah mendalami dan menyusuli cerita dan sejarah beliau. Kita hanya tahu dari mulut orang yang mana sumbernya belum tentu benar. Analogi lain yang paling dekat dengan kehidupan kita ialah belajar. Kita dengar orang kata hidup di universiti susah.Dah la banyak pakai duit, belajar pun susah..Tu kita dengar orang cakap, namun realiti jauh berbeza. Hanya diri kita yang mengalami yang tahu susah senangnya.


Renungkanlah sebelum menilai atau menghakimi sesuatu perkara..


“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak membuat sangkaan buruk) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah DOSA dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
(Al Hujurat: 12)

p/s moga kita semua dapat sesuatu dari cerita ni.. Terima kasih kepada anak mithali kerana perkongsian artikel ini.

No comments: