Monday, October 5, 2009

SEKITAR SYAWAL DI KELANTAN

Alhamdulillah, kesyukuran dipanjatkan pada Allah atas nikmat yang diberi. Entry ini sekadar ingin berkongsi kegembiraan sepanjang sambutan Syawal di kampung. Sambutan yang sederhana, namun pertemuan antara keluarga itu menambahkan seri dan kemeriahan menandakan kesyukuran meyambut hari kemenangan




Ayah diawal pagi raya. Muka tensen ayah menunggu mak untuk pergi solat sunat Aidilfitri




Saya dan abang fakrol (abg ketiga). Sebelum bergerak ke masjid, sambil menunggu mak juga. Gambar ni kredit untuk abang fakrol bila dia baca blog ni. He, dengan harapan moga raya haji ni dapat duit raya lebih sikit. Jasa beliau yang sentiasa teman saya kemana-mana amat saya hargai. Ni mungkin raya terakhir beliau sebelum beliau ada 'tanggungjawab' baru.


Saya dan adik juga menunggu mak untuk ke masjid. Penghargaan untuk beliau kerana selalu tolong saya buat kerja rumah. Sudah nasib dia sebab saya tiada adik perempuan..

Akhirnya, siap juga pn Paridah kita ni. Ampun mak...Halalkan susu yang saya minum sewaktu saya kecil. Doakan saya jadi anak yang baik..
Mok ziarah kami..



Selepas solat sunat raya, ayah menerima panggilan yang sepupunya meninggal. Jadi ayah dan mak bergegas menziarah arwah. Tinggalah saya, abang fakrol dan adik. Yang lain balik rumah mertua. Abang long ikut ayah. Jadi, mok (nenek) dan keluarga datang ziarah kami bertiga..
Family Day ( Raya ketiga)
Abang fakrol bakar ayam, Pak Ngah duk perhati..

Kakitangan majlis..he. Saya tak masuk campur, dah penat sediakan perap ayam.

Pak Saudara saya yang sentiasa hensem.. Ayah man berbaju hijau. Pak Ngah berbaju kuning. Depa ni makan saja

Ahli keluarga kak ipar saya (kak long). Ramai sungguh dia bawa balik. Ni baru tak sampai separuh..

Family day yang dirancang last minute, tapi ok la. Dapur petang tu sangat bising dan riuh rendah kerana saya memaksa abang long, abang cik dan adik membantu. Mak, ayah dan kakak-kakak ipar tiada. Jadi nasib mereka la. Nak makan kena la tolong. Apa-apa pun terima kasih pada Mak Ngah, ajar saya resepi dan cara perap ayam yang best tu..Ini sahaja yang sempat saya rakam sepanjang raya di kampung.

p/s: Selamat datang Nur Hadif Rifqi dalam keluarga Husin Sulaiman. Sepupu baru saya ni. Juga seorang putera. Bila la nak dapat puteri. Asyik putera sahaja. Kalau arwah atok ada mesti dia gembira sambut cucunya. Kali ini semua kenduri dan jemputan kahwin sahabat-sahabat saya tidak dapat hadir. Tak merasa kendri kahwin raya ni. Moga dirahmatiNya semuanya.

No comments: