Saturday, January 30, 2010

Ahlan Wa Sahlan Nur Amina

Alhamdulillah, syukur saya dikurniakan seorang lagi anak saudara beberapa minggu lepas. Ahlan Wa Sahlan Nur Amina Bt Nizam. Ibunya merupakan anak angkat keluarga saya. Kakak angkat saya yang sedari kecil lagi tinggal dengan keluarga saya. Jika tidak silap sewaktu ibunyanya meninggal pada umur kakak angkat saya 11 tahun. Tanpa pertalian darah, namun hubungan kami sekeluarga begitu akrab. Tambah-tambah saya tidak mempunyai kakak. Kehadiran dia, mengubat kesunyiaan saya. Alhamdulillah, dua tahun lepas dia telah bertemu jodoh dengan abang Nizam. Orang Felda Chemomoi, pahang. Sudah tentu jarang dia balik kampung sekarang,maklumlah tanggungjawab dia sudah di sana.

Nur Amina merupakan anak kedua beliau. Saya sendiri belum melihat anak saudara baru saya ini. Anak sulongnya ialah Nur Alifah Iliyana atau mesra dengan panggilan kak long..Beza umur kedua-duanya tidak jauh.Hanya setahun.

Jika sesiapa yang suka menontont cerita Nur Kasih, sudah tentu sudah biasa dengan nama Nur Amina. Tidak sangka gurauan saya dijadikan realiti oleh kakak angkat saya. Saya sememangnya suka nama nur amina. Tidak tahu kenapa. Suatu hari kakak saya meminta saya memberi cadangan nama anaknya. Saya dengan senang, terus mencadangkan Nur Amina. Saya cakap nama tu ringkas dan saya mendambakan sesiapa yang bernama Nur Amina akan dikurniakan akhlak yang baik. Perbincangan saya dengan kakak tentang nama anaknya berakhir disitu. Kakak cakap dia nak bertanya suaminya samada setuju atau pun tidak dengan cadangan saya sebab suaminya ada nama lain untuk puteri keduanya kedua tu.

Selang seminggu, saya menghantar mesej pada kakak bertanyakan nama anaknya. Terkejut saya..

"Jaa, nama anak akak Nur Amina"

Allahurabbi betul-betul dia ambil nama tu. Dia cerita nama anaknya itu bukan dia atau suaminya yang pilih. Dia ada tiga cadangan nama termasuk Nur Amina. Dia dan suami tulis ketiga-tiga cadangan nama yang berasingan dan letak dalam sebuah kotak. Dia mintak Nur Alifah, anak sulongnya untuk cabut satu nama. Dengan kuasa Allah, Nur Alifah memilih satu kertas. Bila buka, catatan yang terdapat pada kertas itu 'Nur Amina'

.
Nur Alifah Iliyana. Gambar Nur Amina belum ada

Tersenyum saya mendengar cerita dia. Walau apapun, moga besarnya Nur Alifah dan Nur Amina menjadi muslimat dan srikandi yang hebat. Walaupun tiada pertalian darah, tapi atas nama saudara sesama Islam, kasih sayang dan ukhwah yang kita bina terasa seperti kita adik beradik. Moga ciksu dapat bertemu Nur Alifah dan Nur Amina secepat mungkin.

“Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.”(Al-Anbiya,89)

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.”(Ali-Imran,38)

No comments: