Wednesday, November 19, 2008

ANAK PAPA..SUDAH BESAR


Alhamdulillah...besar sudah amir. Tidak sangka, anak saudara yang saya yang pernah jaga sewaktu dia seusia empat bulan sudah menginjak dewasa. 20 November maka genaplah umurnya 2 tahun. Dilahirkan dengan kaedah surgery disebabkan amir tidak dapat lagi untuk membesar dalam kandungan ibunya. Oleh itu doktor terpaksa menggunakan kaedah pembedahan kerana bimbangan keselamatan bayi walaupun dateline kakak ipar saya lambat lagi waktu itu.
Dihadapan saya amir membesar, sudah tentu saya ingin dia jadi seorang insan yang baik. Tidak kira apa yang di cita-citanya kelak, saya doakan dia jadi hamba Allah yang soleh. Amir atau nama penuhnya Mohammad Amir Asyraf bin Sukri sangat manja orangnya. Kadang-kadang rasa geram bila tengok aksi manjanya.Namun gaya itulah buat kami sekeluarga terhibur.

ANAK PAPA..Itulah gelaran amir di rumah. Amir sangat pelik.Kebiasaan anal lelaki akan rapat dengan ibunya. Tetapi amir tidak boleh berenggang dengan papanya(abang ngah saya). Hilang sahaja papanya, pasti dia cari..papa..papa..papa...dia akan panggil sampai dia jumpa papanya..Bila dia tengok kereta waja, tentu dia akan kata, PAPA..walaupun itu bukan kereta papanya. Janji kereta tu sama jenis dan warna dengan kereta papa nya..

Amir oh amir..besar sudah kau ye mir...cik su tak sangka dulu duk dodoikan awak dalam buai, sekarang awak sudah boleh berlari dan bercakap..walaupun kata-kata yang amir ungkapkan hanya amir yang faham sebab pelat bahasanya..
Allahuakbar insaf seketika saya..yang kecil akan besar, yang muda akan tua, yang tua akan pergi menghadap Sang Pencipta. Dulu ya, bila sebut tua pasti kita rasa kematian itu dekat. Namun maut itu tidak kira umur..bayi, muda, tua..mati itu pasti..Ya Allah pegang lah hati-hati ini.Biarlah kami mati dalam redhaMu dan jalan perjuangan Islam.

No comments: