Wednesday, November 12, 2008

PUDING KASIH SAYANG

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang...


Semalam, 11 November 2008, sedang saya sibuk bersiap-siap untuk ke dewan peperiksaan datang seorang insan amat saya sayangi ke bilik saya. Kak Khairun Bariyah atau lebih mesra saya panggil kak Ba atau pun ummi Ba..


" Dik, abeh exam pukul brapo? kul 4.30 ko? erm kito tubik g Brilliant nok pah jaa abeh pekso(exam)? Kak nak beli bare (barang-barang) nak buat puding. Kak hajat nak wak puding sebelum kak tubik UPSI, nak bagi adik-adik make. Bulih ko?"


Lebih kurang macam tu lah ayat kak ba menyatakan hasratnya. Kak Ba merupakan students semester 7 dan akan keluar untuk berpraktikal di Terengganu katanya. Walaupun pada waktu itu fikiran saya berada di dewan exam, saya mengiyakan soalannya menyatakan saya setuju.


"InsyaAllah kak, tapi jaa balik solat asar dulu deh kakre", balasku ringkas.


Lepas selesai menunaikan solat asar, seperti saya janjikan saya dan kak Ba pergi membeli bahan-bahan untuk membuat puding. Hampir pukul 10.00 malam puding berkuah itu siap.
"Jaa...jaa," panggil Kak Ba.


Waktu itu saya berada dalam bilik sedang melayari internet

"Ye kak, gapo?" sahut saya seperti seorang anak.

" Jaa, jom kito g beli ais. puding berkuoh ni sedak klu make ado sejuk-sejuk" terang kak Ba.

Saya tidak membantah. Terus saya balik bersiap-siap untuk keluar walaupun waktu itu jam hampir pukul 11.00 malam. Bukan aku tidak penat dengan exam petang tadi, tetapi bila mengenangkan inilah detik-detik terakhir saya menghabiskan masa bersama kak Ba sebelum dia keluar, persaan penat itu terus hilang. Terlalu banyak yang saya belajar daripada kak Ba. Dia banyak mengajar saya menjadi muslimat yang tegar. Ukhwah yang terjalin berlandaskan aqidah ini pasti tidak saya lupakan. Doa saya moga kak Ba terus istiqamah dalam jalan Islam tidak kira di mana dia berada.

" Naka la adik ni," ni la kata-katanya yang dia akan lontarkan setiap kali ada sesuatu yang tidak kena saya buat.

Bait kata-kata ini takkan saya lupakan.. moga ukhwah ini kekal selama-lamanya.



"SELAMAT BERPRAKTIKUM UMMI KU SAYANG"


p/s : Kalau la kak ba tahu saya letak gambar dia nih, mati kena pancung..huhu..

No comments: