Thursday, November 27, 2008

wanita oh wanita


"Memancar sang suria, menyinar cahayanya..begitulah berseri wajah ummiku sayang, aku sayang ummi, ummiku sayang ummi.."

Tiba-tiba hansetku berbunyi.Ringtone ummi nyanyian shoutul safwan amat saya gemari..huh, siapa la call saya pagi-pagi ni.Getus hati kecil..saya capai hanset saya, nombor abang long terpapar..

"Assalamualaikum abe,"salam saya berikan pada abg long

"Waalaikumsalam, em jaa bilo nok balik ni?"tanya abg long..

Saya tahu itu soalan yang dia akan tanyakan..sudah banyak mesej kakak ipar yang tak terbalas juga menanyakan soalan yang sama..maafkan adikmu ini..

"InsyaAllah male ni, jaa bertolak balik..nati abe g amik kat stesen bah deh..lebih kure kul 4 atau 5 sampai lah," jawab saya ringkas.

"Ok lah kalu mace tuh,"..

Kecut perut juga nak menjawab soalan abang long. Nasib tidak banyak yang dia soalkan.

Mungkin mak yang mintak dia call saya..Hari tu pun mak ada call menanyakan benda yang sama..bukan mak tidak tahu apa yang saya buat kat sini, tapi mak dah rindu dengan anak perempuan tunggal dia ni, walaupun setiap pergerakan saya, saya laporkan..Mak atau ayah tak pernah menyekat apa yang saya buat asalkan perkara yang baik..Tapi mungkin melihat anak-anak orang lain dah pulang ke kampung menyebabkan dia hilang sabar seketika..maafkan saya mak!!!

Itu lah naluri seorang ibu atau seorang wanita...saya amat memahami kerana saya juga seorang wanita..Dan perasaan seorang ibu itu makin saya selami bila saya meningkat makin dewasa..Hanya seorang ibu faham apa yang mereka alami...


"Anakku, saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya,walaupun demikian, bahu itu harus cukup nyaman dan lembutuntuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan dan mengeluarkan bayidari rahimnya, walau kerap berulangkali ia menerima cerca dari anaknya itu.
Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.
Kepada wanita, Kuberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walauletih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah.
Kuberikan wanita, perasaan peka & kasih sayang untuk mencintai semuaanaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya.
Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yangmengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanansaat didekap dengan lembut olehnya.
Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masasulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukankah tulang rusuk yangmelindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak.
Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikanpengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tak pernahmelukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan mengujisetiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar,saling melengkapi dan saling menyayangi.
Dan akhirnya Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya.Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan bilapun mereka inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupunsebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan.


Subhanallah..betapa indahnya ciptaan Sang Pencipta..Betapa tingginya martabat wanita Allah anggkat..namun apa yang anak gadis dan remaja kita hari ini perdagangkan????Rasulullah mengangkat mandat seorang wanita yang dulu dijadikan hamba dan di perlekehkan, namun hari ini kaum hawa ini sendiri yang menjatuhkan kemuliaan itu...


Suatu hari saya mendapat mesej dari seorang sahabat.."

Jaa, awak bukak UPSI portal..ada kes yang awak kena amik tahu..ssebagai exco latihan dan pembangunan sahsiah awak kena tahu"katanya..

Saya buka forum di UPSI portal..Allahuakbar...laporan kes "pelajar UPSI bercium di dalam bas"..Allah apa yang saya nak buat..nak menangis pun ada...

Banyak lagi laporan semacam itu saya dapat..semuanya berkaitan masalah pergaulan anak muda pada masa kini..Bukan nak mengaibkan sesiapa tapi itu lah realiti rentak hidup pemuda pemudi sekarang..Lagi sedih bila mereka itu adalah bakal guru..

Kenapa cara itu yang kita pilih??Adakah kehidupan sebegitu yang kita impikan???Bagaimana jika ibu bapa kita tahu??Bila kita akan berubah???Adakah bila sang gadis mempunyai isi dalam perutnya??itukah skala jaminan..???


Saya amat sedih dan kesal sebab saya seorang perempuan...bukan saya tidak menyalahkan kaum adam..tapi saya terkesan dengan kata-kata seorang sahabat "jika perempuan menolak, sudah semestinya lelaki tidak akan bertindak"..

Kes-kes lain seperti rogol, cabul dan sebagainya itu lain..iti tanpa rela..kondisi amat berbeza..ini masalah sosial yang berlaku tanpa unsur paksaan...

Allah tetapkan cara hidup untuk hamba-hambanya cukup cantik..Allah suruh kita jaga pandangan, suruh tutup aurat, jaga pergaulan dan banyak lagi Allah dah tetapkan..namun kita still lagi mengblokkan fikiran kita bahawa itu semua kolot..itu semua menyusahkan...itu tak berkembang dan sebagainnya..natijahnya???Apa yang berlaku sekarang..

Bila sang dara menyedari dia semacam tidak normal, perut makin berisi,ada seperti makhluk lain yang bergerak..mulalah risau dan takut..Bila si teruna dapat tahu, mula gabra dan tak nak tunjuk muka..tak nak beranggungjawab..Maka lahirlah seorang insan yang langsung tidak bersalah..lalu nasibnya di campak di dalam tong sampah dan ditiggalkan di mana-mana..Malah sebelum terbentuknya sifat, telah digugurkan oleh sang ibu..Alasan malu jika orang tahu..Tapi sebelum itu tidak pernah fikir perasaan malu itu...

Saya sebagai exco latihan dan pembangunan sahsiah MPP dan seorang hamba Allah menyeru, buka lah minda, sedarlah wahai sahabat-sahabat..jangan kita merosakkan masa depan kita..hidup ini hanya sekali...

No comments: