Tuesday, February 9, 2010

Rintangan Si Daie

Perjalanan seorang pendakwah itu tidak mudah

Assalamualaikum...Sekadar ingin berkongsi dengan sahabat-sahabiah..Sedikit input yang saya kira sudah pasti setiap insan yang menggelarkan diri sebagai ahli gerakan dan telah memasakkan dalam jiwa sebagai seorang daie dan pejuang agama , sudah tentu maklum tentang hal ini.

Perjuangan untuk menegakkan yang hak dan meruntuhkan yang batil tidak pernah senang dan tidak pernah selesai. Ini kerana yang hak dan yang batil tidak akan bercampur. Dugaan dan cabaran tidak kira kecil atau besar pasti ada bagi insan yang telah menginfakkan diri mereka untuk menegakkan Islam di alam ini. Makin hebat seseorang itu, makin kuat hubungan seseorang itu dengan Allah, semakin besar cabaran yang perlu dihadapi kerana Allah akan menguji hamba-hambanya mengikut kemampuan hamba-hambanya.

Lima cabaran yang akan menjadi resepi dan rencah kehidupan seseorang pendakwah


1. Orang mu'min yang dengki kepadanya
2. Orang munafik yang membencinya
3. Orang kafir yang mahu memeranginya
4. Syaitan yang hendak menyesatkannya
5. Nafsu yang sentiasa bertarung dengannya


Ini merupakan asam garam dalam kehidupan seorang pendakwah.

Saya tinggalkan kalian dengan sepotong ayat Al-Quran, Surah Al-Taubah:Ayat 105 yang bermaksud:

" Katakanlah wahai Muhammad, hendaklah kalian berusaha, nescaya Allah SWT, RasulNya dan orang-orang beriman akan melihat usaha kalian, kelak kalian akan kembalikan ke alam ghaib dan syahadah, lalu Allah SWT menjelaskan kepada kalian apa sebenarnya yang telah kalian usahakan"

"Wahai saudara, dirikanlah negara Al-Quran di dalam hati sanubari saudara, nescaya ia akan terbina pula di tanahair saudara" (Pemimpin harakah)

Sumber rujukan : Bahtera Penyelamat (Fathi Yakan)

No comments: