Friday, February 19, 2010

Sia-sia je.......


Selepas perhimpunan, saya dan seorang rakan guru pelatih pergi ke kantin. Perut kami dah menyanyi macam-macam lagu dah menandakan lapar. Selepas ambil makanan, kami memilih duduk di sebelah cikgu senior. Memang itu kebiasaan kami supaya tidaklah nanti cikgu-cikgu merungut kami tidak bergaul. Rakan-rakan praktikal yang lain entah ke mana lesap. Mungkin di bilik guru. Malas saya hendak fikir.

Seperti biasa, saya lebih suka mendiamkan diri daripada bercakap. Saya hanya mendengar perbualan cikgu-cikgu di sekeliling. Ibarat menjadi pendengar setia. Kadang-kadang saya angguk jika saya bersetuju. Kadang-kadang saya senyum dan gelak jika saya rasa ianya kelakar.

Tiba-tiba rakan sepraktikal saya berborak dengan guru di sebelahnya sambil makan. Perbincangan mereka menarik minat saya. Tapi saya sekadar mendengar. Mereka berbincang tentang pengendalian makmal dan beberapa silibus yang perlu diajar. Ada juga yang saya mencelah, tetapi tidak banyak. Sedang rancak berbincang, tiba-tiba seorang guru menegur perbincangan tersebut..

"Boleh tak kalau waktu makan jangan bincang pasal kerja. Jangan bincang pasal kelas. Makan-makan la. Bukan waktu kelas. Sia-sia je usaha kita ni. Kita macam nak mati fikir untuk pelajar..tapi pelajar,...ada yang berubah??duk tang tu juga. Boleh tak hang semua jangan duk fikir kat sini? Tak tahu lah kalau cikgu-cikgu baru ni semangat berkobar-kobar. Tapi kami yang lama ni, entah..Sia-sia je..."

Sentap habis ayat. Padahal yang berbincang itu rakan saya dengan seorang cikgu senior sekolah tu. Tapi dia junior daripada cikgu yang menegur. Nasib baik cikgu yang berbincang dengan kawan saya pandai cover line..

" Aah, betul tu..tak elok bincang hal kerja di tempat makan..takpa ya, sat lagi kat bilik guru kita bincang na"..

Rakan saya tersenyum menandakan faham. Dia pandang saya. Terkebil-kebil matanya. Saya faham. Isyrat mata dia mampu menterjemahkan semua perkara yang terpedam dalam hati. Saya mengangguk tanda faham.

Jauh disudut hati saya, saya kecewa. Sangat-sangat kecewa. Saya pada mulanya tidak langsung meminata bidang ini. Tapi akhirnya saya akui, saya sudah jatuh cinta pada bidang ini. Banyak amanah perlu ditunaikan. Berjayanya seorang manusia itu ditangan seorang guru. Dan kata-kata seorang guru itu merupakan doa...

Semua pelajar itu perlu kita lihat sama rata. Tidak kira nakal ke mereka, baik ke mereka , mereka tetap anak-anak kita. Saya kecewa. Rasa jiwa seorang guru itu disentap begitu sahaja. Bukan sebab baru kita perlu bersemangat. Bukan sebab muda kita perlu berfikir.

Jika guru seperti ini mengajar anak saya bagaimana? Terfikir juga saya, bagaimana sekiranya dulu, Rasululullah SAW tidak kuat semnagat baginda. Bersemangat hanya dipertengahan jalan.Berfikir tentang ummat hanya separuh jalan. Agak-agak, sampaikah Islam pada kita hari ini?? Baginda tidak pernah jemu mendidik, menyeru ummat baginda. Walupun di herdik, dipulau. Baginda sentiasa bersemangat.

Terfikir juga saya jika sepasang suami isteri baru berkahwin. Masing-masing saling bersemangat melengkapi hidup pasangan masing-masing. Saling ingin memberi yang terbaik. Tapi bila di makan masa, pengantin baru akan bertukar pengantin lamakah?? Atau suami perlu berkahwin lain untuk menjadikan dirinya pengantin baru?? Fikir-fikirlah..Mereka akan tetap menjadi pengantin baru sampai bila-bila jika mereka faham konsep sebuah perkahwinan..

Begitu juga seorang guru. Tanya diri, siapa aku? Bila kita soalkan begitu kita akan tahu kita hanya khalifah dan hamba Allah dimuka bumi yang mempunyai terlalu banyak tanggungjawab. Tapi jika kita bertanya aku siapa?? Jawapan yang kita akan keluarkan tentulah aku orang kaya, aku orang hebat, aku dan aku..Semuanya aku yang lebih...

Imam Hassan Al-Banna pernah berkata " Tanggungjawab kita melebihi masa yang ada"

Kalau lah dulu mak kita cakap :

" Boring la jaga hampa ni...Suka hati hampa la nak buat apa..mak tak kisah dah..Sia-sia je besarkan hampa..duk tang tu jugak..Bukan nak dengar mak cakap.."

Jika perkataan itu yang terpancul pada mak kita macamana?? Fikir-fikirkan..

p/s: mulianya diri kita keran dipilih Allah menjadi seorang pendidik.

No comments: